Doelenboom
De doelenboom geeft weer welke hoofddoelstellingen de gemeente nastreeft, welke subdoelen zij daar binnen onderscheidt, met welke speerpunten zij die doelen wil bereiken en welke activiteiten zij daarvoor uitvoert.
In onderstaand overzicht zijn de Hoofddoelstellingen (HD, blauw gearceerd) weergegeven, de Subdoelen (SD, groen gearceerd), de speerpunten (Sp, geel gearceerd) en de activiteiten (wit) gearceerd). In de programmaverantwoording is de voortgang aangegeven.
HD1 | 1. Het bestuur en de gemeentelijke organisatie zijn er voor de inwoners, ondernemers en maatschappelijke instellingen |
---|---|
SD 1.1 | Inwoners en ondernemers zijn zeer tevreden over de gemeentelijke dienstverlening |
Sp | Gemeenteraadsverkiezingen |
Op 21 maart 2018 worden de gemeenteraadsverkiezingen gehouden.
Sp | Integraal informatiemanagement |
De gemeente wil aansluiten bij trends en ontwikkelingen op het gebied van de digitalisering van de gemeentelijke dienstverlening, het sociaal domein en de omgevingswet. Dit stelt hogere eisen aan de gemeentelijke informatie voorziening en automatisering.
Sp | Ontwikkeling digitale dienstverlening |
De gemeente verbetert de dienstverlening aan inwoners, ondernemers en organisaties door beter gebruik te maken van digitale mogelijkheden
Sp | Gemeentelijke vastgoed |
De gemeente zet haar grond- en vastgoedposities in om duurzame ruimtelijke en economische ontwikkeling te stimuleren. Elk jaar stelt zij een actueel overzicht op van te verkopen panden.
SD 1.2 | Gemeente en inwoners participeren samen in beleidsontwikkeling en -uitvoering |
Sp | Geen speerpunt onder subdoel |
SD 1.3 | Raad en inwoners worden goed geïnformeerd over planning en uitvoering van beleid |
Sp | Planning & Control |
De gemeente verbetert de beleidsadministratie en digitale begroting. Dit maakt het makkelijker om keuzes te maken, tijdig bij te sturen en transparant te verantwoorden. De begroting is begrijpelijk voor iedereen.
SD 1.4 | Een effectief en efficiënt werkende organisatie |
Sp | Geen speerpunt onder subdoel |
SD 1.5 | Algemene lastenverlaging voor inwoners en bedrijven met behoud van voorzieningen |
Sp | Geen speerpunt onder subdoel |
SD 1.6 | De lastendruk per belastingtarief onder het gemiddelde tarief in de regio Haaglanden |
Sp | Belastingtarieven (OZB woningen) |
De gemeente streeft naar gemiddeld gelijkblijvende lasten voor inwoners en bedrijven, met behoud van voorzieningen. De lastendruk per belastingtarief blijft onder het gemiddelde tarief van andere gemeenten in de regio Haaglanden.
Sp | Belastingtarieven (OZB niet woningen) |
De gemeente streeft naar gemiddeld gelijkblijvende lasten voor inwoners en bedrijven, met behoud van voorzieningen. De lastendruk per belastingtarief blijft onder het gemiddelde tarief van andere gemeenten in de regio Haaglanden.
Sp | Belastingtarieven (overige belastingen) |
De gemeente streeft naar gemiddeld gelijkblijvende lasten voor inwoners en bedrijven, met behoud van voorzieningen. De lastendruk per belastingtarief blijft onder het gemiddelde tarief van andere gemeenten in de regio Haaglanden.
SD 1.7 | Structureel en op de lange termijn kostendekkende heffingen en leges door te voeren |
Sp | Kostendekkendheid heffingen en leges |
Jaarlijks monitoren we de kostendekkendheid van de heffingen en leges
HD2 | 2. Een veilige gemeente |
---|---|
SD 2.2 | Een veilige gemeente, waarin inwoners zich ook veilig voelen |
Sp | Woninginbraken |
De gemeente wil dat het aantal woninginbraken niet hoger is dan 380 per jaar.
Sp | Jeugdoverlast en -criminaliteit |
De gemeente streeft naar een maximaal aantal meldingen van jeugdoverlast van 600 per jaar. In de gemeente zijn geen criminele jeugdgroepen.
Sp | Buurtpreventie |
Inwoners dragen bij aan het bevorderen van de veiligheid in hun eigen wijk. Daartoe ondersteunt de gemeente buurtpreventieteams.
Sp | Radicalisering |
De gemeente wil voorkomen dat mensen radicaliseren, door te interveniëren bij signalen van radicalisering.
Sp | Veiligheid ouderen |
De gemeente wil dat ouderen zich veilig voelen en ook veilig zijn binnen de gemeente.
HD3 | 3. Een goed bereikbare en verkeersveilige gemeente |
---|---|
SD 3.1 | Een verkeersveilige gemeente |
Sp | Project Bereikbaarheid Stompwijk |
De gemeente verbetert de ontsluiting en bereikbaarheid van Stompwijk. Hiermee verbeteren ook de recreatieve mogelijkheden, economische kansen en leefbaarheid in de dorpskern van Stompwijk.
Sp | Fietsnetwerk (Verkeer- en Vervoersplan) |
De uitvoering van het Verkeers- en vervoerplan is gericht op het optimaliseren van de duurzame bereikbaarheid van Leidschendam-Voorburg in de regio. Fietsvoorzieningen hebben daarin een belangrijke plek.
Sp | Fietsparkeren (Verkeer- en Vervoersplan) |
De uitvoering van het Verkeers- en vervoerplan is gericht op het optimaliseren van de duurzame bereikbaarheid van Leidschendam-Voorburg in de regio. Fietsvoorzieningen hebben daarin een belangrijke plek.
SD 3.2 | Voldoende parkeergelegenheid |
Sp | E-laadpalen in de openbare ruimte |
Met het plaatsen van een elektrische laadinfrastructuur, bevorderen van het bezit en gebruik van elektrische voertuigen draagt de gemeente bij aan duurzaam energiegebruik en vermindering van lokale emissies.
Sp | Nota kaders parkeerbeleid |
Het parkeerbeleid van Leidschendam-Voorburg is erop gericht het parkeren van voertuigen te faciliteren. Om hier invulling aan te geven stelt de gemeente een nieuwe Nota Kaders Parkeerbeleid op, waarin de kaders van het parkeerbeleid zijn uitgewerkt. Om actuele parkeerknelpunten snel aan te kunnen pakken en input te verkrijgen voor het uitvoeringsbeleid wordt gewerkt met parkeerpilots.
SD 3.3 | Wonen en werken zijn goed bereikbaar met fiets, auto en/of OV |
Sp | Bereikbaarheid binnen gemeente via OV |
De gemeente garandeert waar mogelijk de bereikbaarheid binnen de gemeente via het openbaar vervoer. De gemeente doet dit onder andere in regionaal verband mee door middel van een onderzoek naar de haalbaarheid van automatisch vervoer op de zogenoemde 'last mile'.
Sp | Programma 'Benutten zoals Bedoeld' (Verkeer- en Vervoersplan) |
De gemeente wil de leefbaarheid en bereikbaarheid van Leidschendam Centrum verbeteren. De gemeente neemt daarom maatregelen om verkeer zoveel mogelijk naar de N14 te leiden en het gebruik van de Vlietbruggen te ontmoedigen.
SD 3.5 | Een gezond woon- en leefklimaat |
Sp | Geen speerpunt onder subdoel |
HD4 | 4. Een economisch vitale gemeente |
---|---|
SD 4.1 | Behoud van bedrijvigheid en werkgelegenheid |
Sp | Leidsenhage |
De gemeente werkt vanuit haar publiekrechtelijke rol zoveel mogelijk mee aan de herontwikkeling van Leidsenhage. Er komt nieuwe winkelruimte bij en de bestaande winkels worden gerenoveerd.
Sp | Huygenskwartier Voorburg |
De doelstelling van het project Huygenskwartier Voorburg is meer bezoekers trekken naar het Huygenskwartier Voorburg en het gebied op de kaart zetten.
Sp | Ontwikkeling glastuinbouwgebied Meeslouwerpolder |
De gemeente streeft naar een compacte en economisch vitale Meeslouwerpolder. De gemeente is met Provincie Zuid-Holland in gesprek over het toestaan van andere functies naast glastuinbouw. De ontwikkeling van het gebied krijgt vorm via een gezamenlijk opgestelde gebiedsagenda en samenwerkingsmodel.
SD 4.3 | Een levendige leefomgeving met passende voorzieningen en activiteiten |
Sp | Forum Hadriani en de Vliet |
De gemeente realiseert aanlegplaatsen (met subsidie van de Provincie) op een unieke locatie aan de trekvliet bij landgoed Park Hoekenburg met onder de grond het archeologische monument Forum Hadriani. Dit draagt bij aan de doelstelling van de gemeente om de geschiedenis van deze bijzondere plek beter zichtbaar, toegankelijk en beleefbaar te maken.
Sp | Landschap Duin, Horst en Weide |
Investeren in de lokale, regionale en provinciale groenambities voor metropolitaan landschap Duin, Horst en Weide
Sp | Vindbaarheid voorzieningen |
Goede vindbaarheid en voldoende aanbod van algemene (en integrale) voorzieningen voor jeugd en volwassenen die ondersteuning nodig hebben.
Sp | Actieplan recreatie & toerisme (Economische agenda) |
De activiteiten uit het actieplan Recreatie & Toerisme richten zich enerzijds op het realiseren van een compleet aanbod en anderzijds op grotere bekendheid (promotie rond iconen). Vanuit verschillende projecten werkt de gemeente daarnaast aan recreatieve routes en voorzieningen (zie ook taakveld 5.7).
Sp | Evenementenbeleid uitvoeren |
Het evenementenbeleid is onderdeel van de Economische agenda en richt zich op de stimulering van de lokale economie, promotie van de gemeente en het bijdragen aan een aantrekkelijke woonomgeving.
Sp | Uitvoeren Economische agenda |
De economische agenda loopt tot en met 2020. De Economische agenda is de kapstok voor alle activiteiten die bijdragen aan economie in de brede zin van het woord, inclusief kunst en cultuur, expats, recreatie en evenementen. Hieronder vallen ook reeds opgestelde beleidsvisies, zoals de cultuurvisie en de detailhandelsvisie. De economische agenda geeft een overzicht van de prioriteiten die voortkomen uit deze visies en activiteiten. Deze prioriteiten worden samen met ondernemers verder uitgewerkt.
SD 4.5 | Goed beschermd en beleefbaar erfgoed |
Sp | Behouden cultureel erfgoed |
Behouden van cultureel erfgoed Leidschendam-Voorburg. De cultuurvisie wordt uitgevoerd en het erfgoedpodium wordt opgericht.
Sp | Bekendheid cultureel erfgoed |
Stimuleren bekendheid cultureel erfgoed Leidschendam-Voorburg.
SD 4.6 | Geen afname groene ruimte in bebouwd gebied |
Sp | Geen speerpunt onder subdoel |
HD5 | 5. Een groene, duurzame woongemeente |
---|---|
SD 3.5 | Gezond woon- en leefklimaat |
Sp | Grip op grondstoffen / Omgekeerd inzamelen |
Het 'omgekeerd inzamelen' wordt vanaf 2017 in een periode van vijf jaar gefaseerd ingevoerd in de gemeente. Papier, GFT en plastic worden huis-aan-huis opgehaald. Voor restafval komen ondergrondse containers in de buurt. Avalex evalueert hoe de invoering verloopt.
Sp | Uitvoering duurzaamheidsagenda |
De gemeente maakt samen met inwoners en bedrijven Leidschendam-Voorburg duurzamer. De gemeente investeert in een groene, energiezuinige en gezonde leefomgeving. Daarnaast stimuleert zij investeringen door particulieren en organisaties in duurzaamheid.
Sp | Maatregelen Bui vd Eeuw (Water- en Rioleringsplan) |
Het Water- en Rioleringsplan heeft oog voor de effecten van klimaatverandering. Door berekeningen voor de Bui van de eeuw is er een beeld van het functioneren van de riolering en waterbergingen bij extreme neerslag. En zullen maatregelen genomen worden om schade aan bebouwing te voorkomen.
Sp | Scheiden schoon regenwater en vuil rioolwater door afkoppelen verhard oppervlak |
Het afvoeren van regenwater van wegverhardingen naar sloten en vijvers kan om verschillende redenen aantrekkelijk zijn. Dit zogenaamde afkoppelen kan het risico op wateroverlast verkleinen terwijl een extra hoeveelheid schoon regenwater in sloten en vijvers een positief effect kan hebben op de waterkwaliteit.
SD 4.6 | Geen afname groene ruimte in bebouwd gebied |
Sp | Balans groen en bebouwing |
Via de uitvoering van het Groenplan wordt de balans tussen groen en bebouwing bewaard.
Sp | Leefbaarheid & Groen |
Het groen en de leefbaarheid in de wijk verbeteren via het uitvoeren en opstellen van groenbeheerplannen.
SD 5.1 | Aantrekkelijke variatie van woningen en woonmilieus voor iedereen |
Sp | Geen speerpunt onder subdoel |
SD 5.2 | Duurzaam gebruik van grondstoffen |
Sp | Geen speerpunt onder subdoel |
SD 5.3 | Duurzaam energiegebruik |
Sp | Geen speerpunt onder subdoel |
SD 5.4 | Duurzaam, robuust en kwalitatief goed watersysteem |
Sp | Geen speerpunt onder subdoel |
SD 5.5 | Aantrekkelijke leefomgeving voor mens, plant en dier |
Sp | Omgevingswet |
Naar verwachting wordt de Omgevingswet in 2021 ingevoerd. Bij de Kadernota is budget vrijgemaakt voor de voorbereiding op deze landelijke wetgeving. Dit gebeurt op basis van een programmaplan.
Sp | Extra budget ruimtelijke initiatieven |
De gemeente wil slagvaardig inspelen op de toename van het aantal ruimtelijke initiatieven en de kansen die dit biedt. Dit draagt bij aan een duurzame ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente, een aantrekkelijke variatie woningen en woonmilieus en behoud van groene ruimte in bebouwd gebied.
Sp | Transformatie Klein Plaspoelpolder |
De gemeente werkt vanuit haar publiekrechtelijke rol zoveel mogelijk mee aan de uitvoering van de ontwikkelvisie voor Klein Plaspoelpolder. Na de voorbereidingen in 2017 wordt in 2018 verder gewerkt aan de planvorming en zal worden gestart met de sloop en het bouwrijp maken in een aantal deelplannen.
Sp | 300 sociale huurwoningen |
De gemeente gaat samen met woningcorporaties Vidomes en WoonInvest op de locaties Rijnlandlaan, De Star en Overgoo ongeveer 300 sociale huurwoningen bouwen. Dit gebeurt in samenspraak met omwonenden van de locaties. De nieuwe woningen zijn bedoeld voor starters, senioren, statushouders en studenten.
Sp | Ontwikkeling Vlietvoorde (voorheen Nieuwe Duivenvoordecorridor) |
De ontwikkelstrategie voor Vlietvoorde draagt bij aan de duurzame ontwikkeling van het gebied, een aantrekkelijke variatie woningen en woonmilieus voor iedereen en een aantrekkelijk groen en recreatief buitengebied.
Sp | Transformatie CBS-locatie |
De gemeente werkt vanuit haar publiekrechtelijke rol zoveel mogelijk mee aan de uitvoering van de transformatie van de CBS-locatie. Het grootste leegstaande kantoorpand van Nederland transformeert komende jaren in een moderne, duurzame woonbuurt.
HD6 | 6. Inwoners groeien gezond en veilig op en kunnen zich maximaal ontwikkelen |
---|---|
SD 6.1 | Meer jeugd groeit op in een veilige omgeving |
Sp | Veilige en betrokken leefomgeving |
In de wijken bouwen aan een veilige en betrokken leefomgeving om het opvoedkundige klimaat te versterken
Sp | Preventiekader Jeugd |
Laagdrempelige ondersteuning bieden bij opgroeien en opvoeden en actief in te zetten op preventie van problemen door uitvoering van het preventiekader jeugd.
Sp | Vroegsignalering |
Vroege signalering van opgroei- en opvoedingsproblemen, psychische problemen en stoornissen waarmee problemen vroegtijdig worden opgepakt.
Sp | Hulpaanbod Jeugd |
Een effectief hulpaanbod waarbij het probleemoplossend vermogen wordt versterkt en kinderen zoveel mogelijk opgroeien in een gezinssituatie (bij de ouder(s)/opvoeders). Er wordt o.a. ingezet op praktijkondersteuners bij huisartsen en er vindt in 2019 een nieuwe aanbesteding plaats voor de jeugdhulp voor 2019 en verder.
SD 6.2 | Inwoners ontdekken en ontwikkelen hun talenten en vaardigheden |
Sp | Cultuurvisie uitvoeren |
Een aantrekkelijk, modern en samenhangend aanbod van kunst, cultuur en media
Sp | Basisvaardigheden bevorderen |
Basisvaardigheden bevorderen (lezen, schrijven, rekenen, mediawijsheid) met een toereikend ondersteuningsaanbod. De (hervorming van de) bibliotheek vormt hier een belangrijk onderdeel van.
Sp | Ontwikkelen vaardigheden & talenten |
Ervoor zorgen dat het ontdekken en ontwikkelen van talenten en vaardigheden voor iedereen toegankelijk is.De cultuurvisie ligt hieraan ten grondslag.
SD 6.3 | Inwoners bereiken het voor hen best passende opleidingsniveau |
Sp | Voorkomen schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten |
Thuis zitten, verzuim en voortijdig schoolverlaten vroegtijdig signaleren en zoveel mogelijk voorkomen (onderdeel preventiekader jeugd)
Sp | Passende leeromgeving |
Een duurzame leeromgeving, zoveel mogelijk passend bij de behoeften van leerlingen en onderwijspersoneel.
Sp | Kindontwikkeling |
Beter samenwerken met partners om de ontwikkeling van het kind te stimuleren. Er wordt o.a. uitvoering gegeven aan het preventiekader jeugd en de effecten van de harmonisatie peuterspeelzalen en kinderopvang wordt gemonitord.
Sp | Doorgaande leerlijn |
Een doorgaande leerlijn bevorderen van voorschoolse voorzieningen naar het onderwijs en tussen onderwijsinstanties.
SD 6.4 | Meer jongeren zijn goed voorbereid op de arbeidsmarkt |
Sp | Aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt |
Jongeren te ondersteunen in de stap van school naar werk door een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt
Sp | Jeugdwerkgelegenheid |
Jeugd kansen te bieden op de arbeidsmarkt door werkplekken te genereren en mogelijkheden te creëren om ervaring op te doen.
SD 6.5 | Meer inwoners met een gezonde leefstijl |
Sp | Het vroegtijdig signaleren en interveniëren bij opgroei- en opvoedingsproblemen, bij specifieke stoornissen en bij gezondheidsbedreigingen bij kinderen en volwassenen. |
Een gezonde leefstijl is van positieve invloed op de fysieke en psychische gesteldheid van mensen. Hierdoor zullen zij minder vaak een beroep hoeven doen op maatschappelijke ondersteuning.
Sp | Sportfaciliteiten |
Het optimaal inrichten en gebruiken van de openbare ruimte en van sportfaciliteiten.Het actieplan sport & bewegen wordt uitgevoerd en er worden verbetervoorstellen gedaan naar aanleiding van de inventarisatie sportparken. In 2018 wordt een turnhal opgeleverd.
Sp | Bevorderen gezonde leefstijl (2) |
Het stimuleren van maatschappelijke en groene initiatieven die een gezonde leefstijl bevorderen.
Sp | Gezondheidsbevordering |
Het versterken van de kennis en de inzet van maatschappelijke partners om de gezonde leefstijl te bevorderen.
Sp | Bevorderen gezonde leefstijl |
Het formuleren en uitvoeren van maatregelen die een gezonde leefstijl bevorderen en gezondheidsbedreigingen tegengaan. Leidschendam-Voorburg is JOGG- gemeente (Jongeren op Gezond Gewicht).
Sp | Bevorderen gezonde leefstijl |
Het formuleren en uitvoeren van maatregelen die een gezonde leefstijl bevorderen en gezondheidsbedreigingen tegengaan. Hieraan wordt uitvoering gegeven middels het preventiekader jeugd en via de GGD.
HD7 | 7. Inwoners kunnen zo lang mogelijk regie over eigen leven houden en zelfstandig functioneren |
---|---|
SD 7.1 | Meer mensen redden zich zonder individuele ondersteuning van de gemeente |
Sp | Vroegsignalering |
Activiteiten richten op vroegtijdig signaleren en voorkomen dat inwoners individuele ondersteuning nodig hebben (Transformeren voorliggend veld)
Sp | Zelfregie stimuleren |
Zelfregie stimuleren en zorgen dat inwoners (jeugd en volwassen) elkaar ontmoeten, van elkaar leren en zich voor elkaar inzetten.Hiertoe wordt de nieuwe invulling van wijkmanagement geëvalueerd en de hervorming van de bibliotheek wordt uitgewerkt.
Sp | Mantelzorgondersteuning |
Mantelzorgers in staat stellen hun rol uit te voeren door draagkracht te versterken, zorg te verlichten en hen met anderen te verbinden (Transformatie voorliggend veld)
Sp | Informele zorg stimuleren |
Het netwerk van informele zorg stimuleren en faciliteren (Transformatie voorliggend veld).
Sp | Vindbaarheid algemene voorzieningen |
Goede vindbaarheid en voldoende aanbod van algemene (en integrale) voorzieningen voor jeugd en volwassen die ondersteuning nodig hebben (Transformeren voorliggend veld).
Sp | Laagdrempelige cliëntondersteuning |
Laagdrempelige (onafhankelijke) cliëntondersteuning blijven bieden waar alle inwoners gebruik van kunnen maken.Hierbij hoort de verdere ontwikkeling van het Sociaal Servicepunt (SSP).
SD 7.2 | Meer Inwoners kunnen zich financieel goed redden |
Sp | Inkomensvoorzieningen |
Inwoners die niet over de middelen beschikken om in de noodzakelijke kosten van het bestaan te voorzien, een (gemeentelijke) ondersteunende voorziening op maat verstrekken. Hiervoor wordt o.a. het in 2017 opgestelde beleid 'Schoolspullenpas' uitgevoerd.Naar aanleiding van armoedeonderzoeken, de sociale conferentie en landelijke ontwikkelingen wordt ook gekeken naar het aanscherpen van het minimabeleid zodat de middelen effectief besteed worden aan de doelgroep.
Sp | Vroegsignalering (financiële) ondersteuning |
Vroegtijdig te signaleren of inwoners financiële ondersteuning nodig hebben en deze ondersteuning te bieden.
Sp | Informatie inkomensregelingen |
Zorg dragen voor goede informatie over inkomensregelingen en een goede bewegwijzering naar organisaties zodat het bereik van voorzieningen toeneemt.
SD 7.3 | Meer inwoners zijn aan het werk, bij voorkeur op een reguliere plek |
Sp | Kosten uitkeringen beperken |
Met persoonsgerichte ondersteuning uitstroom uit de uitkering bevorderen (bij voorkeur naar regulier werk) en instroom in de uitkering te voorkomen voor alle mensen met arbeidspotentieel. In 2018 wordt uitvoering gegeven aan geactualiseerd re-integratie- en participatiebeleid. Ook is er focus op de begeleiding van statushouders richting werk.
Sp | Verkleinen afstand tot de arbeidsmarkt |
Werkgevers stimuleren mensen (met een afstand tot de arbeidsmarkt) in dienst te nemen.Hiervoor wordt ingezet op het realiseren van lokale werkplekken bij maatschappelijke organisatie of reguliere werkgevers voor de doelgroep met een wsw-indicatie en nieuw beschut werk. Daarnaast de toekomstscenario van de WSW geïmplementeerd.
Sp | Passend alternatief werk |
Daar waar (betaalde) arbeid op een reguliere werkplek (nog) niet tot de mogelijkheden behoort een passend alternatief bieden, zodat meer inwoners actief zijn en zich ontwikkelen. Hiervoor wordt geïnvesteerd in persoonlijk contact met mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt en verbinding gelegd met voorzieningen in het voorliggend veld.
SD 7.4 | Meer mensen zijn in staat (begeleid en langer) zelfstandig te wonen |
Sp | Informatievoorziening WMO |
Inwoners informeren over ontwikkelingen en mogelijkheden rond wonen, zorg en welzijn via het actieprogramma Langer Zelfstandig Wonen (LZW)
Sp | Stimuleren passende woning en woonvormen |
Stimuleren dat er voldoende passende woningen en woonvormen beschikbaar zijn via het actieprogramma Langer Zelfstandig Wonen (LZW)
Sp | Toewijzing Passende woningen |
Passende woningen gericht toe te wijzen aan specifieke doelgroepen via het actieprogramma Langer Zelfstandig Wonen (LZW)
Sp | Doorstroom huursector |
De doorstroom in de huursector naar een geschikte woning bevorderen via het actieprogramma Langer Zelfstandig Wonen (LZW)
SD 7.5 | Meer mensen zijn maatschappelijk zelfredzaam |
Sp | Dagbesteding |
Inwoners in de eigen omgeving mee laten doen met (innovatieve) dagbesteding.Hiervoor wordt verbinding gelegd met voorzieningen in het voorliggend veld.
Sp | WMO Huishoudelijke Ondersteuning |
Zorgen voor individuele maatwerkvoorzieningen voor inwoners die ondersteuning nodig hebben bij huishouding en vervoer. In 2018 wordt het aanbod van huishoudelijke ondersteuning doorontwikkeld.
Sp | WMO vervoersvoorzieningen |
Zorgen voor individuele maatwerkvoorzieningen voor inwoners die ondersteuning nodig hebben bij huishouden en vervoer. In 2018 wordt leerlingenvervoer opnieuw aanbesteed.
HD8 | 8. Leidschendam-Voorburg is een solidaire en inclusieve gemeente |
---|---|
SD 8.1 | Meer inwoners voelen zich betrokken bij elkaar, de buurt en/of de gemeente |
Sp | Beleidsmatig verankeren inbreng inwoners en professionals |
De inbreng van inwoners en professionals beleidsmatig verankeren waardoor deze bij het opstellen van beleid wordt meegenomen (onderdeel transformatie voorliggend veld)
Sp | Burgerinitiatieven |
Het ondersteunen en faciliteren van burgerinitiatieven.In 2018 wordt de nieuw invulling van wijkmanagement geëvalueerd en het strategisch actieplan Maatschappelijk Verantwoord Verenigen wordt uitgevoerd.
Sp | Versterken sociale cohesie |
Het versterken van de sociale cohesie door inwoners met elkaar in contact te brengen en een aanbod beschikbaar te stellen ter bevordering van kennis en vaardigheden van vrijwilligers. Het sociaal servicepunt wordt verder ontwikkeld en de transformatie van het voorliggende veld start in 2018.
SD 8.2 | Er is ruimte voor verschillen |
Sp | Geen speerpunt onder subdoel |
SD 8.3 | Minder inwoners ervaren belemmeringen mee te doen in de samenleving |
Sp | Participatie van minderheden en inwoners met een beperking |
Het bevorderen van de participatie van minderheden en inwoners met een beperking. Het programma Langer Zelfstandig Wonen wordt uitgevoerd. Daarnaast wordt de zelfredzaamheid van statushouders bevorderd.
HD9 | 9. Inwoners die hulp nodig hebben, krijgen de juiste hulp op tijd |
---|---|
SD 9.1 | Een snelle, klantvriendelijke toeleiding naar de juiste hulp |
Sp | Heldere toegang |
Duidelijke communicatie over de route naar zorg en ondersteuning.
Sp | Sluitende aanpak verwarde personen |
Deskundige en efficiënte dienstverlening door de professionals van de toegang.
Sp | Gebiedsnetwerken |
Gemeentelijke regie op de sociale gebiedsnetwerken en proactieve samenwerking met de eerste- en tweedelijnszorgpartners.
SD 9.2 | Effectieve ondersteuning, licht waar mogelijk, zwaar waar nodig |
Sp | Gedwongen kader |
Daar waar nodig zorg in het gedwongen kader van de Jeugdzorg snel en daadkrachtig inzetten, maar dit waar mogelijk te voorkomen en niet langer in te zetten dan nodig.
Sp | Sluitende aanpak verwarde personen |
Signalen van crisis, zorg of overlast vroegtijdig oppakken en escalatie van problemen voorkomen
Sp | Beschermd Wonen |
Het bieden van een vangnet zonder gaten voor inwoners met complexe problematiek
Sp | Verlengde jeugdzorg |
De continuïteit van zorg en ondersteuning bevorderen, met telkens een goede afweging tussen lichte en zware zorg. Waarbij een passend zorgaanbod voor jongvolwassenen wordt gerealiseerd.
Sp | Ontschotten en resultaatgericht werken jeugdzorg |
Ontschotten en resultaatgericht werken, waar mogelijk volgens de principes van 'één huishouden, één plan, één regisseur'. In 2018 wordt de jeugdhulp voor 2019 en verder aanbesteed.
SD 9.3 | Kwalitatief goede en rechtmatige hulp |
Sp | Kwaliteitseisen gecontracteerde zorg |
Afspraken maken met gecontracteerde aanbieders over kwaliteitseisen. In 2018 wordt de jeugdhulp voor 2019 en verder aanbesteed.
Sp | Kwaliteitseisen gecontracteerde zorg |
Afspraken maken met gecontracteerde aanbieders over kwaliteitseisen. In 2018 wordt de jeugdhulp voor 2019 en verder aanbesteed.