Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke regelingen
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Naam
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)
Doelstelling
In de MRDH, een vrijwillige gemeenschappelijke regeling, werken 23 gemeenten samen aan een duurzame en internationaal concurrerende regio. Een grootstedelijk gebied met een aantrekkelijk landschap en een infrastructureel netwerk dat woonkernen, werklocaties en voorzieningen verbindt. De gemeenten in de metropoolregio werken aan vier thema’s: vernieuwen verbindingen, vernieuwen economie, vernieuwen energie en vernieuwen stad en omgeving.
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door de burgemeester, in de bestuurscommissie Vervoersautoriteit door de portefeuillehouder verkeer en vervoer, in de bestuurscommissie economisch vestigingsklimaat door de portefeuillehouder economie, in de adviescommissie vervoersautoriteit en adviescommissie economisch vestigingsklimaat door twee raadsleden.
Belang in verbonden partij
3,23%
Overige deelnemers
Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Capelle aan den IJssel, Delft, Den Haag, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Maassluis, Midden-Delfland, Nissewaard, Pijnacker-Nootdorp, Ridderkerk, Rijswijk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Wassenaar, Westland, Westvoorne en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Ontwikkelingen
Met de start van de bestuursperiode 2018-2022 is gewerkt aan een nieuwe Strategische Agenda MRDH, conform de afspraken in de gemeenschappelijke regeling. De strategische agenda bepaalt de koers van de 23 gemeenten in de GR MRDH voor de ruimtelijk-economische opgaven in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. De strategische agenda sluit aan op de bestaande Strategische Bereikbaarheidsagenda en het Regionale Investeringsprogramma. Met de afspraken over het MIRT Gebiedsprogramma bereikbaarheid Rotterdam Den Haag van eind 2018 wordt ingezet op hoogwaardig openbaar vervoer in de regio. Verder werd in 2018 bekend dat na een openbare aanbesteding EBS het streekbusvervoer in de regio Haaglanden gaat verzorgen vanaf 2019. Het busvervoer wordt uitgevoerd met milieuvriendelijke bussen. Daarnaast is er in de regio gewerkt aan het MIRT-gebiedsprogramma bereikbaarheid Rotterdam Den Haag. Het Rijk, provincie Zuid-Holland, de MRDH en de gemeenten Rotterdam en Den Haag hebben eind 2018 afgesproken de komende jaren te investeren in de bereikbaarheid van de regio, zoals het Central Innovation District (CID) en de Binckhorst.
Risico's
In december 2016 heeft MRDH de verantwoordelijkheid voor de financiering van de investeringen in railvoertuigen en -infrastructuur van de regionale OV bedrijven overgenomen van de gemeenten Den Haag en Rotterdam. Dat brengt risico’s met zich mee, die in een in 2016 uitgevoerd extern onderzoek nader zijn geduid. Daaruit is geconcludeerd dat een reserve moet worden gevormd om de risico’s die van directe invloed zijn op de economische waarde van het te financieren materieel naar behoren af te dekken. Daarbij is meegewogen dat de MRDH voor de periode 2016-2026 een railconcessie heeft gegund aan voornoemde OV-bedrijven, dat de MRDH een eerste zekerheidsrecht verwerft over de te financieren activa en dat het kredietrisico wordt beperkt doordat de afschrijvingen over door de MRDH goedgekeurde railinvesteringen en de rente over de daarvoor verstrekte leningen in de door de MRDH in de maandelijks te betalen concessievergoeding zijn opgenomen. Op grond van een referentievergelijking is vastgesteld dat een waardedaling van 35% als uitgangspunt voor de risicoberekening verdedigbaar is. De risicoschatting voor de beide OV-bedrijven is daarnaast als “laag” geclassificeerd en daaruit volgt een risicoweging van 8% als uitgangspunt voor de risicoberekening.
Gemeentelijke bijdrage
€ 187.266
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2018
€ 7.425.581
Eigen vermogen 31-12-2018
€ 15.361.457
Vreemd vermogen 1-1-2018
€ 1.348.170.234
Vreemd vermogen 31-12-2018
€ 1.543.298.267
Resultaat over 2018
€ 0
Gemeenschappelijke regelingen
Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk e.o. (DSW)
Naam
Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk e.o. (DSW)
Doelstelling
De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening. Doel is dat iedere persoon met een sociale werkvoorzieningsindicatie op het voor hem of haar maximaal haalbare niveau werkzaam is. De deelnemers hebben de uitvoering ondergebracht bij de DSW. Daarnaast voert de DSW re-integratieactiviteiten uit voor bijstandsgerechtigden van de deelnemende gemeenten.
Bestuurlijk belang
In het algemeen bestuur is de gemeente vertegenwoordigd met twee wethouders. In het dagelijks bestuur met één wethouder.
Belang in verbonden partij
23%. Het belang is gerelateerd aan het aantal arbeidsjaren werkend in Leidschendam-Voorburg.
Overige deelnemers
Rijswijk en Zoetermeer
Vestigingsplaats
Rijswijk (statutair)
Ontwikkelingen
De DSW voert de Wet sociale werkvoorziening uit voor de medewerkers met een Wsw-indicatie. Omdat er geen nieuwe mensen met een Wsw-indicatie bij de DSW komen zal sprake zijn van een jaarlijkse daling van medewerkers door natuurlijk verloop. Om als DSW financieel en inhoudelijk toekomstbestendig te zijn, vindt een omvangrijke herstructurering plaats. De gemeenteraad heeft 5 februari jl. budget beschikbaar gesteld voor uitvoering van het plan van aanpak op de Gemeenschappelijke Regeling (GR) DSW op te heffen. De gemeenteraad van Zoetermeer besluit in april 2019 over de start van de opbouw van het nieuwe werkbedrijf. Na instemmen van de raad van Zoetermeer start de uitvoering van het plan van aanpak tot opheffing van de GR. De planning is dat de GR DSW op 1 januari 2021 overgaat naar het nieuwe werkbedrijf van Zoetermeer.
Risico's
Zie de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.
Gemeentelijke bijdrage
€ 230.148 (o.b.v. aantal SE voor LV, is 22,6% van het totaal aantal SE)
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2018
€ 2.267.000 (o.b.v. jaarrekening 2018)
Eigen vermogen 31-12-2018
€ 2.088.000 (o.b.v. jaarrekening 2018)
Vreemd vermogen 1-1-2018
€ 3.492.000 (o.b.v. jaarrekening 2018)
Vreemd vermogen 31-12-2018
€ 3.398.000 (o.b.v. jaarrekening 2018)
Resultaat over 2018
- € 1.018.000
Gemeenschappelijke regelingen
Omgevingsdienst Haaglanden (ODH)
Naam
Omgevingsdienst Haaglanden (ODH)
Doelstelling
Omgevingsdienst Haaglanden verzorgt voor de gemeente wettelijke taken op het gebied van milieuvergunningverlening, toezicht (op bodem en op zwaardere/ complexere milieu-inrichtingen) en handhaving. Het college blijft voor deze taken het bevoegd gezag.
Bestuurlijk belang
Een wethouder vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur. Leidschendam-Voorburg is niet vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.
Belang in verbonden partij
2%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland, Zoetermeer en provincie Zuid-Holland
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
Het AB heeft in februari 2018 het Koersplan ODH 2018-2021 vastgesteld. Ook zijn de uitgangspunten van nacalculatie en verrekening door de ODH transparant gemaakt en verduidelijkt. Per 1 mei 2018 zijn de milieutaken van Leidschendam-Voorburg, structureel bij de ODH belegd. Daarnaast is in 2018 de huidige ambtelijke governancestructuur geëvalueerd en van advies voorzien. De overdracht van de asbesttaken van de deelnemers aan de ODH is voorbereid en leidt begin 2019 tot een definitief besluit.
Risico's
Geen risico.
Gemeentelijke bijdrage
€ 603.000
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2018
€ 1.609.000
Eigen vermogen 31-12-2018
€ 1.167.000 o.b.v. concept jaarrekening 2018
Vreemd vermogen 1-1-2018
€ 14.143.000
Vreemd vermogen 31-12-2018
€ 16.163.000 o.b.v. concept jaarrekening 2018
Resultaat over 2018
€ 131.000 batig (2018) o.b.v. concept jaarrekening 2018
Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke regeling Avalex
Naam
Gemeenschappelijke regeling Avalex
Doelstelling
Door een regionale organisatie van de afvalinzameling wil de gemeente schaalvoordelen behalen. De afvalinzameling is gericht op het inzamelen van grondstoffen. Dit betekent dat inwoners afval zoveel mogelijk gescheiden aanbieden.
Bestuurlijk belang
In het enkelvoudig bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie is de gemeente vertegenwoordigd door één wethouder.
Belang in verbonden partij
22,8%
Overige deelnemers
Delft, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk en Wassenaar
Vestigingsplaats
Rijswijk
Ontwikkelingen
Vanaf 15 februari 2018 is een nieuwe GR van toepassing op Avalex in de vorm van een bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO). Achtergrond van deze wijziging is de wens om de bestaande bestuursvorm te repareren en optimaliseren. De bestaande bestuursvorm voldeed namelijk niet meer aan de wettelijke vereisten, zoals vastgelegd in de Wet op de Gemeenschappelijke Regeling. Daarnaast was er de wens om een betere scheiding aan te brengen tussen opdrachtgever- en eigenaarschap. Hiermee is helderheid ontstaan over de rollen en de rolscheiding tussen colleges en gemeenteraden. De nieuwe bestuursvorm betekent dat raadsleden geen zitting meer nemen in het bestuur. Ook heeft de nieuwe BVO één bestuur in plaats van het huidige Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur. Hierdoor wordt de aansturing en besluitvorming vereenvoudigd. De BVO is een vorm binnen de GR, Avalex blijft in deze wijziging een GR. Voorts is Avalex in 2018 van start gegaan met de implementatie van nieuwe mogelijkheden om zoveel mogelijk afval van elkaar te scheiden, zodat het hergebruikt kan worden. Hierbij is rekening gehouden met een gezonde mix tussen prijs en kwaliteit. Om dit te realiseren zijn er extra containers geplaatst en is Avalex gemoderniseerd met nieuwe systemen en schone vuilniswagens. Verder onderzoekt Avalex mogelijkheden om vuilniswagens in te zetten om kliko's mechanisch op te pakken.
Risico's
In de ontwerp begroting 2019 heeft Avalex haar risico's opgenomen in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing. Het belangrijkste risico met betrekking tot de rechtszaak van Avalex tegen Twence is komen te vervallen met de uitspraak van de rechtbank Den Haag van 30 mei 2018. In deze uitspraak stelt de rechter de gemeente in het gelijk met betrekking tot het geldig verlengen van de overeenkomst met Twence. De geïnventariseerde risico's zijn gekwantificeerd en gewogen. Op grond hiervan is een benodigde weerstandscapaciteit berekend van € 4,3 miljoen. Eind 2017 was sprake van een totaal eigen vermogen van € 4,6 miljoen op grond waarvan geconcludeerd kan worden dat er voldoende weerstandscapaciteit aanwezig is om de risico's af te dekken.
Gemeentelijke bijdrage
€ 7.472.858
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2018
€ 4.565.000
Eigen vermogen 31-12-2018
€ 5.267.000
Vreemd vermogen 1-1-2018
€ 35.879.000
Vreemd vermogen 31-12-2018
€ 23.883.000
Resultaat over 2018
€ 1.323.000
Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Haaglanden (VRH)
Naam
Veiligheidsregio Haaglanden (VRH)
Doelstelling
De activiteiten van de VRH zijn gericht op het vergroten van de veiligheid van de bevolking en bezoekers van de regio Haaglanden. De VRH heeft tot taak de brandweerzorg en organisatie van rampenbestrijding en crisisbeheersing in de regio goed te organiseren. Dit gebeurt in opdracht van de aangesloten gemeenten.
Bestuurlijk belang
De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur.
Belang in verbonden partij
7,03%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
In 2018 verliep de termijn van het lopende beleidsplan met betrekking tot de rampenbestrijding en crisisbeheersing. Hetzelfde gold voor het regionaal risicoprofiel. In dat kader zijn deze beide plannen geactualiseerd. Aansluitend zijn deze plannen, na consultatie van de raden, in 2018 vastgesteld door het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio Haaglanden (VRH).Met het project grootschalige geweldsincidenten bereidt brandweer Haaglanden zich voor op verstoringen in de openbare orde, één van de prioritaire risico’s uit het regionaal risicoprofiel. Als onderdeel daarvan is in 2018 is invulling gegeven aan het opleiden en oefenen van het personeel in het kader van contra terrorisme en openbare orde verstoring. Eén en ander ten behoeve van de verdere inbedding daarvan in de organisatie. In het verlengde van het programma voor risicobeheersing is vanuit de VRH in 2018 wederom invulling gegeven aan de beïnvloeding van brandveilig gedrag en het vergroten van het bewustzijn met betrekking tot brandveiligheid. De brandweer richt zich daarbij op de doelgroepen ouderen en verminderd zelfredzamen in het kader van brandveilig leven.
Risico's
Geen risico.
Gemeentelijke bijdrage
€ 5.620.000
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2018
€ 6.302.000
Eigen vermogen 31-12-2018
€ 6.630.000
Vreemd vermogen 1-1-2018
€ 111.933.000
Vreemd vermogen 31-12-2018
€ 112.007.000
Resultaat over 2018
€ 1.097.000 batig
Gemeenschappelijke regelingen
GGD en VT Haaglanden
Naam
GGD en VT Haaglanden
Doelstelling
Het bevorderen, beschermen en bewaken van de publieke gezondheid (onderdeel GGD)Het voorkomen van huiselijk geweld en kindermishandeling, door middel van een samenhangende aanpak (Onderdeel Veilig Thuis).
Bestuurlijk belang
Een wethouder vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur. Leidschendam-Voorburg is niet vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.
Belang in verbonden partij
7%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
De Gemeenschappelijke Regeling (GR) GGD en VT Haaglanden (voorheen GR GGD Haaglanden) is per 1 januari 2018 een nieuwe fase ingegaan. In die herijking is een aantal veranderingen aangebracht in de governance van de GR en in het takenpakket dat de GGD uitvoert voor de GR. De bijdrage van de gemeente Den Haag voor de regionale GGD diensten is opgenomen in de begroting van de GR en dat een aantal veranderingen is doorgevoerd in de wijze waarop de bijdragen van de 9 deelnemende gemeenten bepaald worden. Tevens is Veilig Thuis Haaglanden (VT) toegevoegd aan de GR. Specifiek GGD: In 2018 heeft een doelmatigheidsonderzoek plaatsgevonden naar de overhead. Dit heeft geleid tot een besparing waarmee een deel van de taakstelling die de GGD is opgelegd, behaald is. De GGD heeft meegewerkt aan het opstellen van de omgevingsvisie met name op het gebied van de gezonde leefomgeving. In verband met nieuw wettelijk beleid op gebied van toezicht op de Kinderopvang is extra capaciteit ingezet. Specifiek Veilig Thuis: Er is een stijging te zien in het aantal meldingen bij VT, hiermee nemen ook de kosten toe. Verwacht wordt dat door het invoeren van de aangescherpte meldcode huiselijk geweld per 2019 het aantal meldingen (en dus ook de kosten) nog verder zullen stijgen. Zie ook Risico's.
Risico's
Bij Veilig Thuis Haaglanden (VTH) wordt door de toegenomen alertheid van onder meer de politie, landelijk (en dus ook in de regio Haaglanden) is een toenemend aantal gevallen van huiselijk geweld en kindermishandeling gemeld. Deze trend heeft zich in 2017 al voorgedaan en heeft zich in 2018 doorgezet. De invoering van de landelijk aangescherpte meldcode huiselijk geweld per 2019 leidt tot een verdere volumegroei. De hierbij gepaard gaande toename van de gevraagde inzet van VTH in combinatie met de krappe arbeidsmarkt heeft invloed op de werkvoorraden en wachtlijst bij VTH waardoor wettelijke termijnen niet altijd worden gehaald. In de praktijk legt VTH de eerste prioriteit bij de veiligheidsbeoordeling en het oppakken van spoedzaken. Ondanks de toegenomen instroom lukt het in de overgrote meerderheid (Q4 2018: 85%) van de casussen om de veiligheidsbeoordeling innen de wettelijke termijnen van 5 werkdagen af te ronde. De beheersaanpak van VTH is gericht op werving, verder versterken van de uitvoering bij VTH en een ketenaanpak van doorstroom en wachtlijsten.De volumestijging 2018 is reeds in de gemeentelijke meerjarenbegroting 2019 verwerkt, echter verder stijgingen zijn nog niet uit te sluiten en worden daarom als risico meegenomen. Daarnaast is het nog onbekend wat de financiële gevolgen zijn van de invoering van de verscherpte meldcode. Hiervoor zijn door het Rijk middelen beschikbaar gesteld aan centrum gemeenten Den Haag en Delft. Of deze middelen afdoende zijn voor de toegenomen inzet van VTH wordt in beeld gebracht.Zie verder paragraaf "Weerstandsvermogen en Risicobeheersing" .
Gemeentelijke bijdrage
€ 1.304.000 (o.b.v. concept jaarrekening 2018)
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2018
niet van toepassing
Eigen vermogen 31-12-2018
niet van toepassing
Vreemd vermogen 1-1-2018
niet van toepassing
Vreemd vermogen 31-12-2018
niet van toepassing
Resultaat over 2018
niet van toepassing
Gemeenschappelijke regelingen
Inkoopbureau H-10
Naam
Inkoopbureau H-10
Doelstelling
Het Inkoopbureau behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van uitvoering van inkooptaken binnen het sociaal domein, zoals gezamenlijke inkoop en contractering van Jeugdzorg.
Bestuurlijk belang
In 2015 is de gemeenschappelijke regeling omgezet van een GR openbaar lichaam naar een GR bedrijfsvoeringsorganisatie met een ongeleed bestuur. Het bestuur bestaat uit drie leden. Leidschendam-Voorburg, Wassenaar, Voorschoten, Pijnacker-Nootdorp en Zoetermeer zijn samen vertegenwoordigd met één lid. Besluitvorming vindt plaats met een gewogen stemverhouding, gebaseerd op inwonertal per gemeente.
Belang in verbonden partij
7%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Voorschoten, Wassenaar, Westland en Zoetermeer
Vestigingsplaats
Pijnacker-Nootdorp
Ontwikkelingen
In 2019 wordt besloten of en op welke wijze de gemeenschappelijke regeling H10 Inkoopbureau wordt voortgezet.
Risico's
Omdat het Inkoopbureau zelf niet beschikt over een weerstandsvermogen dient rekening gehouden te worden met het gemeentelijk aandeel in de benodigde weerstandscapaciteit. Dit bedrag wordt geschat op circa € 26.800 (6,7%) van de geraamde benodigde weerstandscapaciteit, € 400.000).
Gemeentelijke bijdrage
n.n.b
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2018
-/- € 42.000 (o.b.v. jaarrekening 2017)
Eigen vermogen 31-12-2018
nnb
Vreemd vermogen 1-1-2018
€ 970.000 (o.b.v. jaarrekening 2017)
Vreemd vermogen 31-12-2018
€ 257.000
Resultaat over 2018
€ 0
Gemeenschappelijke regelingen
Stadsgewest Haaglanden (in liquidatie)
Naam
Stadsgewest Haaglanden (in liquidatie)
Doelstelling
Liquideren van het stadsgewest.
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door twee raadsleden. De gemeente is niet vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur.
Belang in verbonden partij
Ongewijzigd, 7,03%
Overige deelnemers
Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar, Westland en Zoetermeer
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
De gemeente Zoetermeer wikkelt de liquidatie af en huisvest de liquidatieorganisatie.
Risico's
In verband met de opheffing van het Stadsgewest Haaglanden per 31 december 2014 zijn de risico's beperkt. Alle taken inclusief risico's op het gebied van verkeer en vervoer zijn overgedragen aan de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Er is een inschatting gemaakt van deresterende liquidatiekosten vanaf 1 januari 2018. Deze bedragen € 1.951.270.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2018
€ 1.299.937
Eigen vermogen 31-12-2018
€ nnb
Vreemd vermogen 1-1-2018
€ 2.220.310
Vreemd vermogen 31-12-2018
€ nnb
Resultaat over 2018
n.v.t.
Vennootschappen en coöperaties
Vennootschappen en coöperaties
VOF Leidschendam-Centrum
Naam
VOF Leidschendam-Centrum
Doelstelling
Samen met een ontwikkelingscombinatie geeft de gemeente uitvoering aan de grondexploitatie van de VOF en daarmee aan de herstructurering van Leidschendam Centrum.
Bestuurlijk belang
De gemeente is door een wethouder vertegenwoordigd in de VOF.
Belang in verbonden partij
50%
Overige deelnemers
Ontwikkelingscombinatie Schouten De Jong/BPD (hierna SJB)
Vestigingsplaats
Leidschendam
Ontwikkelingen
Eind 2018 is de bouwkavel Molenpad geleverd aan SJB. De bouw start in 2019. In maart 2019 zal besluitvorming in de raad plaatsvinden over de herijkte parkeerbalans en over het al dan niet realiseren van een parkeergarage onder bouwplan Leytsche hof. Besluitvorming over parkeren onder het bouwplan Rijnlandstraat-noord volgt later. De verwachting is dat eind 2020 alle kavels zijn uitgegeven, waarna de VOF kan worden opgeheven.
Risico's
De BNG heeft een kredietfaciliteit verstrekt aan de VOF Leidschendam Centrum waar de gemeente in deelneemt. De hoofdsom van de faciliteit bedraagt € 24 miljoen. De VOF heeft per 31 december 2018 binnen deze faciliteit een langlopende fixe lening van € 10 miljoen opgenomen alsmede € 3,4 miljoen rekening-courant krediet (op 31 december 2017 was aan leningen € 10 miljoen en rekening-courant krediet € 9,1 miljoen opgenomen). De VOF heeft deze kredieten opgenomen om onder meer de voor de gemeente voorgeschoten gelden voor grondverwervingen en bouwrijp maken te financieren. De fixe lening van € 10 miljoen is op 2 januari 2019 afgelost.De VOF is primair aansprakelijk jegens de bank. In het geval de VOF in gebreke zou blijven, zijn de vennoten aanspreekbaar. In beginsel ieder voor 50%, maar beide vennoten zijn tevens wettelijk hoofdelijk aansprakelijk. Dit betekent in het uiterste geval dat als (direct of indirect) geen verhaal mogelijk is op de andere partner in de VOF (Schouten de Jong/Bouwfonds), de gemeente volledig (100%) voor de hoofdsom van maximaal € 24 miljoen en eventuele andere schulden van de VOF aansprakelijk kan worden gesteld. Bezittingen en vorderingen van de VOF komen hierop in mindering.
Gemeentelijke bijdrage
N.v.t.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2018
€ 0
Eigen vermogen 31-12-2018
€ 110.000
Vreemd vermogen 1-1-2018
€ 19.411.072
Vreemd vermogen 31-12-2018
€ 13.621.518
Resultaat over 2018
€ 110.000 voordelig over 2018. Verwacht wordt dat na opheffing van de VOF een positief resultaat resteert.
Vennootschappen en coöperaties
Dunea N.V.
Naam
Dunea N.V.
Doelstelling
Dunea N.V. Drinkwaterbedrijf Zuid-Holland levert betrouwbaar drinkwater en beheert de duinen tussen Monster en Katwijk.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op Dunea N.V. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder. Statutair is vastgelegd dat Dunea geen dividend uitkeert.
Belang in verbonden partij
6,05%
Overige deelnemers
Den Haag, Hillegom, Katwijk, Lansingerland, Leiden, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oegstgeest, Pijnacker-Nootdorp, Rijnwoude, Rijswijk, Teylingen, Voorschoten, Wassenaar, Zoetermeer en Zuidplas
Vestigingsplaats
Zoetermeer
Ontwikkelingen
Er zijn geen belangrijke ontwikkelingen.
Risico's
De risico's zijn beperkt. De gemeenten zijn aandeelhouder van Dunea en bezitten in totaal 4 miljoen aandelen (verdeeld over de gemeenten op basis van inwoneraantal). Met een aandelenbezit van 6% en een nominale waarde van € 5,-- per aandeel is onze deelname in de NV beperkt tot een bedrag van ca. € 1,2 mln. De resultaten van Dunea nemen vanaf 2012 alleen maar toe en worden onder andere ingezet voor de versterking van de financiële positie van het bedrijf. De solvabiliteit over 2017 bedraagt 35%, waarmee Dunea een financieel gezond bedrijf is.
Gemeentelijke bijdrage
Niet van toepassing
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2018
€ 205.272.000
Eigen vermogen 31-12-2018
€ nnb
Vreemd vermogen 1-1-2018
€ 371.377.000
Vreemd vermogen 31-12-2018
€ nnb
Resultaat over 2018
€ nnb
Vennootschappen en coöperaties
Eneco Holding N.V.
Naam
Eneco Holding N.V.
Doelstelling
Eneco Holding N.V. verzorgt duurzame energie voor iedereen. De klanten van vandaag en in de toekomst moeten kunnen rekenen op betaalbare, betrouwbare en schone energie.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht in de algemene vereniging van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op Eneco Holding N.V. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder.
Belang in verbonden partij
3,44%
Overige deelnemers
Rotterdam, Den Haag, Dordrecht, Leidschendam-Voorburg, Lansingerland, Delft, Zoetermeer en Pijnacker-Nootdorp zijn de grootste aandeelhouders. De andere aandeelhouders (ook gemeenten) hebben belangen van kleiner dan 1%.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Ontwikkelingen
Door de afsplitsing (2017) van het gereguleerde netwerkbedrijf Stedin is Eneco als commercieel productie- en leveringsbedrijf een ander soort bedrijf geworden. Dit was aanleiding voor de 53 gemeentelijke aandeelhouders om de voor- en nadelen van het aandeelhouderschap Eneco te bezien.Het college van Leidschendam-Voorburg heeft op 24 oktober 2017 het definitieve principebesluit genomen om de aandelen van Eneco te verkopen rekening houdend met de door de Raad gestelde voorwaarden aan de kopende partij(en), namelijk om ‘investeringen in duurzame vormen van energieproductie minimaal op het huidige peil te houden en liever nog verder op te voeren.’De aandeelhouders die wensen af te bouwen vertegenwoordigen meer dan 50% van het geplaatste aandelenkapitaal op basis waarvan het transactieproces is gestart. Aan het eind daarvan wordt de voorbereide verkoop opnieuw aan de gemeenten voorgelegd. Alsdan kan de gemeente de opbrengst van de aandelen wegen tegen het verwachte verlies aan dividend.Op 31 oktober 2017 is de verkoopprocedure van Eneco gestart nadat 42 van de 53 aandeelhoudende gemeente ervoor hebben gekozen Eneco te verkopen. In december 2018 hebben de aandeelhouders, de raad van commissarissen en de raad van bestuur van de Eneco Groep ingestemd met de verkoop. Ook de Centrale Ondernemingsraad heeft positief advies gegeven.
Risico's
Wijzigingen in Europese en/of Nederlandse regelgeving kunnen grote impact hebben, onder meer via subsidies, CO2-beprijzing, marktinrichting en belastingen. De producten en diensten van Eneco hebben verder te maken met regelgeving met betrekking tot consumenten en met de privacywetgeving. Eneco Groep vraagt op verschillende manieren aandacht bij de overheid voor het belang van een stabiel investerings- en financieringsklimaat dat tevens is gericht op een versnelling in de verduurzaming van de energiehuishouding.
Gemeentelijke bijdrage
Niet van toepassing
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2018
€ 2.868.000.000
Eigen vermogen 31-12-2018
€ nnb
Vreemd vermogen 1-1-2018
€ 1.025.000.000
Vreemd vermogen 31-12-2018
€ nnb
Resultaat over 2018
nnb
Vennootschappen en coöperaties
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank)
Naam
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank)
Doelstelling
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten voor maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht in de algemene vereniging van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op de BNG Bank. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder.
Belang in verbonden partij
0,36%
Overige deelnemers
Gemeenten, provincies, waterschappen
Vestigingsplaats
Den Haag
Ontwikkelingen
De positieve ontwikkeling van de leverage ratio was aanleiding voor de BNG Bank om een hoger dividendpercentage uit te keren. De huidige en de verwachte ontwikkeling van de kapitalisatie van de bank maakt dit mogelijk.Van de beschikbare winst over 2017 is 37,5% (over 2016: 25%) van de beschikbare winst na belasting uitgekeerd. Dit komt neer op een dividendbedrag van EUR 141 miljoen (2016: EUR 91 miljoen). Het restant van de winst van de |BNG is toegevoegd aan de reserves. Het dividend over 2017 (dat in 2018 in de gemeentelijke jaarrekening is verantwoord) bedraagt EUR 2,53 (2016: EUR 1,64) per aandeel van nominaal EUR 2,50.
Risico's
De financiële doelstellingen zijn in 2018 gerealiseerd en de BNG heeft haar excellente kredietwaardigheid in 2018 behouden. Dit houdt in dat de BNG nog steeds voldoet aan de strenge voorwaarden met betrekking tot vermogenspositie, risicobeheersing en betrouwbaarheid en integriteit van de bedrijfsvoering. De BNG staat in de top-5 van de veiligste (lees: meest stabiele) banken ter wereld. Daarmee zijn de risico's voor de gemeente als aandeelhouder ook zeer beperkt.
Gemeentelijke bijdrage
Niet van toepassing
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2018
€ 4.486.000.000
Eigen vermogen 31-12-2018
€ 4.953.000.000
Vreemd vermogen 1-1-2018
€ 149.514.000.000
Vreemd vermogen 31-12-2018
€ 135.072.000.000
Resultaat over 2018
€ 393.000.000
Vennootschappen en coöperaties
Stedin Holding N.V.
Naam
Stedin Holding N.V.
Doelstelling
Stedin maakt het mogelijk dat energie altijd beschikbaar is: voor deze generatie en voor volgende generaties. Om te wonen, werken en leven in het meest stedelijke gebied van Nederland: Zuid-Holland, inclusief de Rotterdamse haven, en Utrecht.
Bestuurlijk belang
Op basis van het aandelenbezit kan de gemeente via het stemrecht in de algemene vereniging van aandeelhouders zeggenschap uitoefenen op Stedin Groep N.V. De gemeente wordt hierbij vertegenwoordigd door een wethouder
Belang in verbonden partij
3,44% van het aandelenkapitaal
Overige deelnemers
Rotterdam, Den Haag, Dordrecht, Leidschendam-Voorburg, Lansingerland, Delft, Zoetermeer en Pijnacker-Nootdorp zijn de grootste aandeelhouders. De andere aandeelhouders (ook gemeenten) hebben belangen van kleiner dan 1%.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Ontwikkelingen
Op 31 januari 2017 is het geïntegreerde energiebedrijf Eneco gesplitst in een energiebedrijf (Eneco Groep) en een netwerkbedrijf (Stedin Groep). Stedin Groep heeft na splitsing een credit-rating gekregen van kredietbeoordelaar Standard & Poor's. Deze rating is uitgekomen op A-. Dit betekent dat Stedin Groep een hoge mate van kredietwaardigheid toebedeeld heeft gekregen. Voordat het uitdividenden van het energiebedrijf plaatsvond is het energiebedrijf geherwaardeerd naar reële waarde, resulterend in een opwaardering van € 300 miljoen. Het resultaat na belastingen van het energiebedrijf bedroeg in 2017 tot aan de splitsing per 31 januari 2017 € 56 miljoen. Als gevolg hiervan is het netto resultaat van de Stedin Groep in de eerste helft van 2017 positief beïnvloed met € 356 miljoen. De aandeelhouders zijn ten tijde van splitsing geïnformeerd dat over dit deel van het netto resultaat geen dividend zal worden uitgekeerd. Op 31 januari 2017 heeft –na splitsing- een naamswijziging plaatsgevonden van Eneco Holding N.V. naar Stedin Holding N.V.
Risico's
Gemeentelijke bijdrage
N.v.t.
Financiële informatie
Eigen vermogen 1-1-2018
€ 5.310.000.000
Eigen vermogen 31-12-2018
€ 2.583.000.000
Vreemd vermogen 1-1-2018
€ 2.074.000.000
Vreemd vermogen 31-12-2018
€ 3.584.000.000
Resultaat over 2018
€ 424 mln.