Jaarstukken 2018

2. Verkeer en Vervoer

2.1 Verkeer en Vervoer

Een goede verkeersstructuur is voorwaarde voor het functioneren van de gemeente. Tot dit taakveld behoren de taken op het gebied van verkeer en de bijbehorende infrastructuur. Uitgangspunt is een veilige en bereikbare gemeente. De gemeente beheert de bestaande infrastructuur, zoals wegen en bruggen, en houdt deze veilig, schoon en begaanbaar. Daarnaast voert de gemeente verkeersbeleid (VVP 2014), en actualiseert de gemeente jaarlijks het bijbehorende uitvoeringsprogramma met verkeersmaatregelen.

Wat hebben wij daarvoor gedaan?

Daar waar knelpunten ontstaan in de verkeersstructuur, pakt de gemeente die aan. Soms kan zij dat zelf en anders gaat zij het gesprek aan met Rijkswaterstaat en de Vervoersautoriteit. In 2018 is in nauwe samenwerking met Rijkswaterstaat hard gewerkt aan het ontwerp voor de kruispunten van de N14. In december 2018 is ingestemd met uitwerking van de voorkeursvariant. Met deze variant blijven The Mall of the Netherlands en HMC Antoniushove bereikbaar. Wat betreft onderhoud is de Weverslaan opgeknapt. Asfalt is vervangen door klinkers. Er is herbestraat in de Appelgaarde, Elzendreef, Wildenborch en Dokter Perquinstraat. In het kader van het Waterplan is werk-met-werk gemaakt bij de rioolvervanging bij de Broekweg en de Van Deventerlaan e.o. Ook aan fiets- en voetgangersroutes wordt constant aandacht besteed.

Speerpunt

Omschrijving

Status

Project Bereikbaarheid Stompwijk

De gemeente verbetert de ontsluiting en bereikbaarheid van Stompwijk. Hiermee verbeteren ook de recreatieve mogelijkheden, economische kansen en leefbaarheid in de dorpskern van Stompwijk.

Fietsnetwerk (Verkeer- en Vervoersplan)

De uitvoering van het Verkeers- en vervoerplan is gericht op het optimaliseren van de duurzame bereikbaarheid van Leidschendam-Voorburg in de regio. Fietsvoorzieningen hebben daarin een belangrijke plek.

Programma 'Benutten zoals Bedoeld' (Verkeer- en Vervoersplan)

De gemeente wil de leefbaarheid en bereikbaarheid van Leidschendam Centrum verbeteren. De gemeente neemt daarom maatregelen om verkeer zoveel mogelijk naar de N14 te leiden en het gebruik van de Vlietbruggen te ontmoedigen.

Toelichting per speerpunt

Project Bereikbaarheid Stompwijk

In april 2018 is de vernieuwde en duurzame Stompwijkseweg opengesteld voor verkeer. Eind 2018 zijn de wegwerkzaamheden die hadden moeten blijven wachten, afgerond. De aannemer heeft vanaf december 2018 een onderhoudstermijn van 18 maanden. Ook zijn de voorbereidingen gestart voor de aanleg van de Verbindingsweg. Zo wordt onder meer het wegtracé voorbelast en de aanbesteding van de aanleg van de weg voorbereid. Het project is gericht op het verbeteren de leefbaarheid en verkeersveiligheid in Stompwijk.

Fietsnetwerk (Verkeer- en Vervoersplan)

Diverse fietsprojecten zijn afgerond, in voorbereiding en in uitvoering. In 2018 is zijn diverse maatregelen uitgevoerd op de Sterfietsroute Den Haag centrum – Leidschenveen. De route tussen tussen de tunnel in het verlengde van de Spinozalaan en RandstadRail station Voorburg 't Loo is opgeleverd. Daarnaast is een deel van de Rembrandtlaan opnieuw ingericht. Ook zijn de verkeerslichten bij de Wijkerbrug fietsvriendelijker geworden.
De Verlengde Velostrada is opgeleverd voor het deel vanaf de Populierendreef t/m de Schipholboog. De oversteek ter hoogte van de Hofzichtlaan volgt later. Ook is dit jaar weer een aantal fietspaden geasfalteerd, waaronder delen van de Mgr van Steelaan en het pad tussen de Van Ruijsdaellaan en de Noordsingel.

Programma 'Benutten zoals Bedoeld' (Verkeer- en Vervoersplan)

In maart 2018 zijn de maatregelen in het kader van het scenario ‘Benutten zoals bedoeld’ nader in beeld gebracht en door het (vorige) college vastgesteld. Een aantal van deze maatregelen is inmiddels uitgevoerd, een aantal is in voorbereiding of wordt nader onderzocht. Het nieuwe college heeft vervolgens besloten de bestaande onderzoeken te actualiseren naar maatregelen op het gebied van doorstroming en parkeren om de bereikbaarheid, leefbaarheid en levendigheid van Damcentrum te verbeteren. Het definitieve pakket maatregelen wordt in 2019 aan de raad ter vaststelling aangeboden.

Verbonden partij(en)

Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)

Doelstelling

In de MRDH, een vrijwillige gemeenschappelijke regeling, werken 23 gemeenten samen aan een duurzame en internationaal concurrerende regio. Een grootstedelijk gebied met een aantrekkelijk landschap en een infrastructureel netwerk dat woonkernen, werklocaties en voorzieningen verbindt. De gemeenten in de metropoolregio werken aan vier thema’s: vernieuwen verbindingen, vernieuwen economie, vernieuwen energie en vernieuwen stad en omgeving.

Ontwikkelingen

Met de start van de bestuursperiode 2018-2022 is gewerkt aan een nieuwe Strategische Agenda MRDH, conform de afspraken in de gemeenschappelijke regeling. De strategische agenda bepaalt de koers van de 23 gemeenten in de GR MRDH voor de ruimtelijk-economische opgaven in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. De strategische agenda sluit aan op de bestaande Strategische Bereikbaarheidsagenda en het Regionale Investeringsprogramma. Met de afspraken over het MIRT Gebiedsprogramma bereikbaarheid Rotterdam Den Haag van eind 2018 wordt ingezet op hoogwaardig openbaar vervoer in de regio. Verder werd in 2018 bekend dat na een openbare aanbesteding EBS het streekbusvervoer in de regio Haaglanden gaat verzorgen vanaf 2019. Het busvervoer wordt uitgevoerd met milieuvriendelijke bussen. Daarnaast is er in de regio gewerkt aan het MIRT-gebiedsprogramma bereikbaarheid Rotterdam Den Haag. Het Rijk, provincie Zuid-Holland, de MRDH en de gemeenten Rotterdam en Den Haag hebben eind 2018 afgesproken de komende jaren te investeren in de bereikbaarheid van de regio, zoals het Central Innovation District (CID) en de Binckhorst.

Wat heeft het gekost?

Verkeer en Vervoer

Primitieve begroting
2018

Begrotings-
wijzigingen
2018

Begroting
na wijziging
2018

Realisatie
2018

Verschil
2018

Lasten

7.329

-160

7.169

6.975

193

Baten

760

725

1.485

1.583

98

Bedragen x € 1.000

De lasten hebben betrekking op het uitvoeringsprogramma verkeer en vervoer, het beheer, onderhoud en de afschrijving van wegen, openbare verlichting, tunnels, viaducten en verkeersregelinstallaties. Ook het schoon houden van de openbare ruimte, bijdragen aan de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en innovatie maken onderdeel uit van dit taakveld. De baten betreffen een vergoeding voor het verleggen van kabels en leidingen en de verhuur van reclameborden en vergoeding voor lichtreclames.