Overhead | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
Overhead | 28.504 | 1.666 | 30.170 | 30.464 | -294 |
Lasten | 28.504 | 1.666 | 30.170 | 30.464 | -294 |
Baten | |||||
Overhead | 192 | -159 | 33 | 658 | 625 |
Baten | 192 | -159 | 33 | 658 | 625 |
Saldo van lasten en baten | -28.312 | -1.825 | -30.137 | -29.806 | 331 |
Bedragen x € 1.000 |
Toelichting financiën
Het saldo van baten en lasten binnen het taakveld overhead is € 331.000 voordelig.
Aan de lastenkant is hiervoor de verklaring dat er meer kosten zijn gemaakt voor ICT. Na het opstellen van de programmabegroting 2019-2022 is duidelijk dat de daar geschetste structurele effecten van de ICT ontwikkelingen, zich deels ook in 2018 zouden voordoen. De lasten van ICT vallen daarmee hoger uit dan begroot.
Daarnaast zijn de lasten voor mobiliteit lager uitgevallen dan begroot. De lasten voor ambtelijke huisvesting zijn hoger uitgevallen. De oorzaak hiervan is te vinden doordat de kosten voor beveiliging en onderhoud van gebouwen en installaties (storingen) hoger zijn uitgevallen, dan bij begroting was voorzien.
Ook zijn de concernbrede lasten van het ambtelijk apparaat iets hoger uitgevallen. Dit is deels te verklaren door inhuur om moeilijk vervulbare vacatures tijdelijk in te vullen.
Aan de batenkant is het voordeel hoofdzakelijk te verklaren doordat er meer vergoedingen zijn ontvangen voor personeel dat extern is gedetacheerd. Dit was bij het opstellen van de begroting nog niet volledig voorzien.