Tot dit taakveld behoren alle kosten die samenhangen met de ondersteuning van het primaire proces.
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Binnen dit taakveld zijn in 2018 geen specifieke doelen beschreven.
Speerpunt | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Planning & Control | De gemeente verbetert de beleidsadministratie en digitale begroting. Dit maakt het makkelijker om keuzes te maken, tijdig bij te sturen en transparant te verantwoorden. De begroting is begrijpelijk voor iedereen. | |
Integraal informatiemanagement | De gemeente wil aansluiten bij trends en ontwikkelingen op het gebied van de digitalisering van de gemeentelijke dienstverlening, het sociaal domein en de omgevingswet. Dit stelt hogere eisen aan de gemeentelijke informatie voorziening en automatisering. | |
Ontwikkeling digitale dienstverlening | De gemeente verbetert de dienstverlening aan inwoners, ondernemers en organisaties door beter gebruik te maken van digitale mogelijkheden |
Toelichting per speerpunt
Planning & Control
De volledige reeks planning&controlproducten is gedigitaliseerd. Met de Raad is het begrotingsproces en de presentatievorm geëvalueerd. De bevdindingen worden verwerkt in de planning&controlreeks van 2019. Daarmee is dit project afgerond |
Integraal informatiemanagement
Informatiegstuurd werken heeft het afgelopen jaar prioriteit gehad. De werkzaamheden zijn uitgevoerd vanuit het programma De Moderne Overheid. Informatiegestuurd werken heeft als doel om meer en slimmer (her)gebruik te maken van informatie om zo de effecten van beleid en uitvoering sneller te monitoren en bij te stellen. De nadruk lag hierbij niet zozeer op het maken van grootste plannen, maar op het kortcyclisch(er) werken: uitvoeren, monitoren, leren en bijstellen. De doorontwikkeling van het datapakhuis en het Urban Data Centre (in samenwerking met het CBS) hebben hier aan bijgedragen. |
Ontwikkeling digitale dienstverlening
Data-analyse; er wordt samengewerkt met het CBS in een Urban Data Center. Er zijn diverse onderzoeken uitgevoerd. De informatie die hieruit voortkomt wordt gebruikt om ingezet beleid kortcyclisch te monitoren, en eventueel bij te stellen. Er zijn verschillende backofficesystemen aangesloten op het Klantcontactsysteem. Hierdoor kunnen inwoners bijvoorbeeld hun correspondentie, vergunning- en WMO-aanvraag digitaal volgen. Interactie met bewoners over beleid; als één van de (digitale ) vormen van interactie worden via een app regelmatig vragen uitgezet om de mening van de inwoners te peilen. |
Verbonden partij(en)
Wat heeft het gekost?
Overhead | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 28.504 | 1.666 | 30.170 | 30.464 | -294 |
Baten | 192 | -159 | 33 | 658 | 625 |
Saldo van lasten en baten | -28.312 | 1.507 | -30.137 | -29.806 | 331 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten betreffen: personeelslasten en materiële lasten behorende bij de ondersteunende functies, de huisvestingskosten en het wagenpark van het ambtelijk apparaat, informatiserings- en automatiseringskosten. De baten betreffen: de doorrekening van ambtelijke uren aan projecten en investeringen en de opbrengsten van het verhuren van gemeentelijke panden.