Jaarstukken 2018

2. Verkeer en Vervoer

2.4 Openbaar vervoer

Het openbaar vervoer is een belangrijke pijler onder de bereikbaarheid van de gemeente. In het grootste deel van de gemeente wordt het openbaar vervoer verzorgd door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. In Stompwijk is de Provincie Zuid-Holland verantwoordelijk. Verder verzorgt de vervoersdienst van Woej een busdienst in de delen van Leidschendam die minder goed door het reguliere openbaar vervoer worden bediend; de gemeente verleent hiervoor subsidie.

Wat hebben wij daarvoor gedaan?

In de regio zijn in 2018 nieuwe busconcessies afgesproken. Deze gaan in 2019 in. Ook was de gemeente in 2018 actief betrokken bij de verkenning die Rijk, regio en Den Haag doen voor een betere OV-bereikbaarheid van CID-Binckhorst. Station Voorburg kan hier een rol in spelen.

Speerpunt

Omschrijving

Status

Bereikbaarheid binnen gemeente via OV

De gemeente garandeert waar mogelijk de bereikbaarheid binnen de gemeente via het openbaar vervoer. De gemeente doet dit onder andere in regionaal verband mee door middel van een onderzoek naar de haalbaarheid van automatisch vervoer op de zogenoemde 'last mile'.

Toelichting per speerpunt

Bereikbaarheid binnen gemeente via OV

In 2018 zijn de eerste gesprekken gevoerd met de openbaar vervoerders in de regio. Vanwege een juridische procedure over de nieuwe concessie lopen deze gesprekken uit.

Het haalbaarheidsonderzoek naar automatisch vervoer (inclusief business case) is in 2018 inhoudelijk afgerond. Er zijn gesprekken gevoerd met mogelijke betrokken partijen. In 2019 vindt besluitvorming plaats over het vervolg.

Verbonden partij(en)

Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)

Doelstelling

In de MRDH, een vrijwillige gemeenschappelijke regeling, werken 23 gemeenten samen aan een duurzame en internationaal concurrerende regio. Een grootstedelijk gebied met een aantrekkelijk landschap en een infrastructureel netwerk dat woonkernen, werklocaties en voorzieningen verbindt. De gemeenten in de metropoolregio werken aan vier thema’s: vernieuwen verbindingen, vernieuwen economie, vernieuwen energie en vernieuwen stad en omgeving.

Ontwikkelingen

Met de start van de bestuursperiode 2018-2022 is gewerkt aan een nieuwe Strategische Agenda MRDH, conform de afspraken in de gemeenschappelijke regeling. De strategische agenda bepaalt de koers van de 23 gemeenten in de GR MRDH voor de ruimtelijk-economische opgaven in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. De strategische agenda sluit aan op de bestaande Strategische Bereikbaarheidsagenda en het Regionale Investeringsprogramma. Met de afspraken over het MIRT Gebiedsprogramma bereikbaarheid Rotterdam Den Haag van eind 2018 wordt ingezet op hoogwaardig openbaar vervoer in de regio. Verder werd in 2018 bekend dat na een openbare aanbesteding EBS het streekbusvervoer in de regio Haaglanden gaat verzorgen vanaf 2019. Het busvervoer wordt uitgevoerd met milieuvriendelijke bussen. Daarnaast is er in de regio gewerkt aan het MIRT-gebiedsprogramma bereikbaarheid Rotterdam Den Haag. Het Rijk, provincie Zuid-Holland, de MRDH en de gemeenten Rotterdam en Den Haag hebben eind 2018 afgesproken de komende jaren te investeren in de bereikbaarheid van de regio, zoals het Central Innovation District (CID) en de Binckhorst.

Wat heeft het gekost?

Openbaar vervoer

Primitieve begroting
2018

Begrotings-
wijzigingen
2018

Begroting
na wijziging
2018

Realisatie
2018

Verschil
2018

Lasten

33

0

32

30

2

Bedragen x € 1.000

De lasten bestaan uit de kosten voor Woej voor uitvoering van buslijn 47 en de kosten van de beleidsadvisering op het gebied van openbaar vervoer.