Onderwijs draagt in grote mate bij aan de maximale ontwikkeling van kinderen en vergroot als goede voorbereiding op de arbeidsmarkt de kansen op werkgelegenheid. Het lokale onderwijsbeleid speelt hierbij een belangrijke rol. Dit is vastgelegd in de onderwijsvisie en de lokale educatieve Agenda (LEA).
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Speerpunt | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Voorkomen schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten | Thuis zitten, verzuim en voortijdig schoolverlaten vroegtijdig signaleren en zoveel mogelijk voorkomen (onderdeel preventiekader jeugd) | |
Kindontwikkeling | Beter samenwerken met partners om de ontwikkeling van het kind te stimuleren. Er wordt o.a. uitvoering gegeven aan het preventiekader jeugd en de effecten van de harmonisatie peuterspeelzalen en kinderopvang wordt gemonitord. | |
Doorgaande leerlijn | Een doorgaande leerlijn bevorderen van voorschoolse voorzieningen naar het onderwijs en tussen onderwijsinstanties. | |
WMO vervoersvoorzieningen | Zorgen voor individuele maatwerkvoorzieningen voor inwoners die ondersteuning nodig hebben bij huishouden en vervoer. In 2018 wordt leerlingenvervoer opnieuw aanbesteed. |
Toelichting per speerpunt
Voorkomen schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten
Met de pilot Eropaf is in het voortgezet onderwijs ingezet op vroegsinalering van verzuim én een outreachende aanpak, waarbij mogelijk onderliggende problemen in samenwerking met verschillende partijen snel worden opgepakt. De JGZ heeft ingezet op het versterken van de rol van de jeugdverpleegkundige, waarbij de verbinding tussen school en jeugdarts wordt gefaciliteerd. Leerplicht is preventiever gaan werken met de MAS (Methodische Aanpak Schoolverzuim) Uit tussenevaluaties blijkt dat deelnemers positief zijn over de activiteiten/ondersteuning en dat partijen (onderwijs, preventieve partners) over de verbindingen die tussen partijen zijn gelegd. De effecten zullen met name tot uiting komen bij de verantwoording van de subsidie, en vooral vertellen in plaats van harde resultaten tellen. |
Kindontwikkeling
Uit de eerste monitorresultaten in 2018 blijkt dat de harmonisatie peuterspeelzalen en kinderopvang niet tot een afname van peuteropvang, inclusief VVE heeft geleid. |
Doorgaande leerlijn
De schoolbesturen Panta Rhei en Lucas Onderwijs zijn gestart met de ontwikkeling van Integrale Kindcentra. Bij diverse scholen zijn samenwerkingsverbanden aangegaan met kinderopvangorganisaties om een doorgaande leerlijn te bevorderen. Maatwerk is daarbij het uitgangspunt |
WMO vervoersvoorzieningen
De aanbesteding van het leerlingenvervoer is succesvol afgerond. |
Verbonden partij(en)
Wat heeft het gekost?
Onderwijsbeleid en leerlingzaken | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 3.716 | -11 | 3.706 | 3.701 | 5 |
Baten | 987 | 27 | 1.014 | 1.092 | 78 |
Saldo van lasten en baten | -2.729 | 16 | -2.691 | -2.608 | 83 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten betreffen met name leerlingenvervoer, voor- en vroegschoolse educatie, instroomgroepen statushouders, laaggeletterdheid, brede school activiteiten en schoolzwemmen. De baten betreffen de rijksmiddelen ten behoeve van onderwijsachterstandenbeleid en leerplicht.