Met een betaalde baan kunnen inwoners in hun eigen levensonderhoud voorzien. Een baan levert een positieve bijdrage aan de persoonlijke ontwikkeling, maatschappelijke betrokkenheid en sociale contacten van inwoners. I nspanningen zijn gericht op het stimuleren dat zoveel mogelijk inwoners een reguliere betaalde baan krijgen en behouden.
Tot dit taakveld behoren alle op arbeid gerichte participatie- en re-integratievoorzieningen:
- re-integratie-instrumenten, waaronder Work First, proefplaatsing, participatieplaatsen, vrijwilligerswerk/ sociale activering, detacheringsbanen, scholing, duale trajecten;
- (bepaalde) vormen van tijdelijke loonkostensubsidie;
- voorzieningen, waaronder Jobcoach;
- loonwaardebepaling.
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Speerpunt | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt | Jongeren te ondersteunen in de stap van school naar werk door een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt | |
Jeugdwerkgelegenheid | Jeugd kansen te bieden op de arbeidsmarkt door werkplekken te genereren en mogelijkheden te creëren om ervaring op te doen. | |
Kosten uitkeringen beperken | Met persoonsgerichte ondersteuning uitstroom uit de uitkering bevorderen (bij voorkeur naar regulier werk) en instroom in de uitkering te voorkomen voor alle mensen met arbeidspotentieel. In 2018 wordt uitvoering gegeven aan geactualiseerd re-integratie- en participatiebeleid. Ook is er focus op de begeleiding van statushouders richting werk. |
Toelichting per speerpunt
Aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt
In 2018 is uitvoering gegeven aan de methodische aanpak schoolverzuim ( MAS) en zijn RMC taken uitgevoerd. Dit betekent het in kaart brengen van het aantal voortijdig schoolverlaters, trajecten aanbieden, huisbezoeken afleggen, preventieve bemiddeling uitvoeren en aansluiten bij zorg overleggen op scholen. Uitvoering is gegeven aan aanpak Pro-VSO |
Jeugdwerkgelegenheid
Het Actieplan Jeugdwerkgelegenheid is in 2018 ten einde gelopen. Zowel de aanpak als de aantrekkende economie hebben gezorgd voor een daling van de jeugdwerkloosheid. Er blijft ook binnen het nieuwe Re-integratie- en Participatiebeleid aandacht voor jongeren. De interventie Jongeren in de Lift wordt vanaf 2019 structureel uitgevoerd en verbreed naar andere doelgroepen. |
Kosten uitkeringen beperken
Over 2018 is sprake van een bestandsreductie. Ten opzichte van 31 december 2017 is het bijstandsbestand met 96 huishoudens gedaald per 31 december 2018. Het macrobudget is gestegen. De reductie en de stijging van het macrobudget zijn echter nog niet voldoende om het tekort in zijn geheel te compenseren. Wel is dit het resultaat van een effectievere aanpak, waaronder een extra focus op statushouders. De aanpak wordt verder uitgewerkt in het nieuwe Re-integratie en Participatiebeleid 2019-2022. |
Verbonden partij(en)
Wat heeft het gekost?
Arbeidsparticipatie | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 5.458 | -62 | 5.397 | 4.824 | 573 |
Baten | 634 | 0 | 634 | 554 | -79 |
Saldo van lasten en baten | -4.825 | -62 | -4.763 | -4.270 | 494 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten betreffen participatie- en re-integratie trajecten, begeleiding naar werk, uitvoeren van het actieplan jeugdwerkgelegenheid en loonkosten subsidie.