Jaarstukken 2018

6. Sociaal domein

6.4 Begeleide participatie

Inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt wil de gemeente zoveel mogelijk laten participeren. Het uiteindelijke doel is zoveel mogelijk mensen aan het werk te krijgen bij een reguliere werkgever. Voor een deel van de inwoners is een reguliere werkplek echter (nog) niet haalbaar. Voor deze groep organiseert de gemeente een passend alternatief zoals beschut werk, de tegenprestatie en/of vrijwilligerswerk, zodat iedereen mee kan doen in de maatschappij.

Tot dit taakveld behoren voorzieningen ter bevordering van maatschappelijke participatie die niet direct gericht zijn op doorstroming naar arbeid, zoals: beschut werk en bestaande werkverbanden sociale werkvoorziening, de resterende Wsw-werkplekken en dienstbetrekkingen voor begeleid werken.

Wat hebben wij daarvoor gedaan?

Speerpunt

Omschrijving

Status

Verkleinen afstand tot de arbeidsmarkt

Werkgevers stimuleren mensen (met een afstand tot de arbeidsmarkt) in dienst te nemen.Hiervoor wordt ingezet op het realiseren van lokale werkplekken bij maatschappelijke organisatie of reguliere werkgevers voor de doelgroep met een wsw-indicatie en nieuw beschut werk. Daarnaast de toekomstscenario van de WSW geïmplementeerd.

Passend alternatief werk

Daar waar (betaalde) arbeid op een reguliere werkplek (nog) niet tot de mogelijkheden behoort een passend alternatief bieden, zodat meer inwoners actief zijn en zich ontwikkelen. Hiervoor wordt geïnvesteerd in persoonlijk contact met mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt en verbinding gelegd met voorzieningen in het voorliggend veld.

Dagbesteding

Inwoners in de eigen omgeving mee laten doen met (innovatieve) dagbesteding.Hiervoor wordt verbinding gelegd met voorzieningen in het voorliggend veld.

Toelichting per speerpunt

Verkleinen afstand tot de arbeidsmarkt

Op 15 februari 2018 hebben de colleges van de gemeenten Zoetermeer, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk de intentieverklaring uitwerking toekomstscenario DSW getekend. Hierin staat dat de gemeenten aan de slag gaan met het uitwerken van een voorstel voor het opheffen van de Gemeenschappelijke Regeling DSW (GR). Zoetermeer start een nieuw werkbedrijf waar de gemeenten Leidschendam-Voorburg en Rijswijk werkplekken voor de SW-doelgroep gaan inkopen. Het Algemeen Bestuur van DSW heeft een plan van aanpak opgesteld voor de opheffing van de Gemeenschappelijke Regeling DSW. De gemeente Zoetermeer werkt aan een koersbesluit over de vormgeving en positionering van het nieuwe werkbedrijf. Het plan van aanpak voor de opheffing van GR wordt, met informatie over de vormgeving van het nieuwe werkbedrijf, begin 2019 aan de raad voorgelegd.

Op 5 juli 2018 heeft het Algemeen Bestuur van DSW het Bedrijfsplan DSW 2018-2022 vastgesteld. Met dit bedrijfsplan werkt DSW aan de omvorming naar een lokaal netwerkbedrijf door in te zetten op doorstroom van beschutte werkplekken naar werkplekken bij reguliere werkgevers. Daarnaast zet DSW in op acquisitie van nieuwe opdrachten bij werkgevers en verbreden van de activiteiten.

Passend alternatief werk

Met het nieuwe Re-integratie- en Participatiebeleid is focus aangebracht door een knip te maken in de dienstverlening gericht op participatie en de dienstverlening gericht op begeleiding naar werk. Voor personen waarvan de  verwachting is dat zij meer dan 2 jaar nodig hebben om uit te stromen naar werk, ligt de focus op maatschappelijke participatie. Hiervoor wordt de verbinding gelegd met voorzieningen in het voorliggend veld en maatschappelijk partners. Voor personen die binnen 2 jaar kunnen uitstromen naar werk, ligt de focus op begeleiding naar de arbeidsmarkt. Deze begeleiding wordt georganiseerd in verschillende ontwikkelroutes die afgestemd zijn op de behoefte van de kandidaat. Vanaf 2019 wordt uitvoering gegeven aan het nieuwe Re-integratie- en Participatiebeleid en zullen resultaten zichtbaar worden.

Dagbesteding

Via het Sociaal Servicepunt wordt met inwoners gezocht naar passende dagbesteding, waar mogelijk in de eigen omgeving. In het project Gebundelde Kracht werken GGZ-partijen en Welzijnspartijen samen om voor de doelgroep met psychische problematiek participatiemogelijkheden te vinden in de eigen omgeving. Dit loopt vooralsnog alleen in de wijken Bovenveen/Voorburg Noord. GGZ-Rivierduinen en Woej werken goed samen.

Verbonden partij(en)

Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk e.o. (DSW)

Doelstelling

De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening. Doel is dat iedere persoon met een sociale werkvoorzieningsindicatie op het voor hem of haar maximaal haalbare niveau werkzaam is. De deelnemers hebben de uitvoering ondergebracht bij de DSW. Daarnaast voert de DSW re-integratieactiviteiten uit voor bijstandsgerechtigden van de deelnemende gemeenten.

Ontwikkelingen

De DSW voert de Wet sociale werkvoorziening uit voor de medewerkers met een Wsw-indicatie. Omdat er geen nieuwe mensen met een Wsw-indicatie bij de DSW komen zal sprake zijn van een jaarlijkse daling van medewerkers door natuurlijk verloop. Om als DSW financieel en inhoudelijk toekomstbestendig te zijn, vindt een omvangrijke herstructurering plaats. De gemeenteraad heeft 5 februari jl. budget beschikbaar gesteld voor uitvoering van het plan van aanpak op de Gemeenschappelijke Regeling (GR) DSW op te heffen. De gemeenteraad van Zoetermeer besluit in april 2019 over de start van de opbouw van het nieuwe werkbedrijf. Na instemmen van de raad van Zoetermeer start de uitvoering van het plan van aanpak tot opheffing van de GR. De planning is dat de GR DSW op 1 januari 2021 overgaat naar het nieuwe werkbedrijf van Zoetermeer.

Wat heeft het gekost?

Begeleide participatie

Primitieve begroting
2018

Begrotings-
wijzigingen
2018

Begroting
na wijziging
2018

Realisatie
2018

Verschil
2018

Lasten

3.884

2

3.886

3.622

264

Baten

80

0

80

59

-21

Bedragen x € 1.000

De lasten betreffen o.a. de Dienst Sociale Werkvoorziening Rijswijk e.o. (DSW), dienstverlening op maat voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt (trede 1 en 2) en alternatief beschut werk.