De gemeente heeft tot taak om inwoners die dat nodig hebben, individuele ondersteuning te bieden bij het zo lang mogelijk zelfstandig thuis wonen en regie over het eigen leven te voeren. De ondersteuning wordt geboden in de vorm van arrangementen die zijn afgestemd op de behoeften van de cliënt en zijn of haar mantelzorger. Gemeente en zorgaanbieders werken daartoe resultaatgericht en efficiënt (samen) via het principe ‘1 huishouden, 1 plan, 1 regisseur’. De ambitie van de gemeente is om een beweging op gang te brengen van zware naar lichtere zorg (preventie en afschaling). De transformatie van het voorliggend veld geeft hieraan een belangrijke impuls.
Tot dit taakveld behoort individuele ondersteuning aan inwoners die zelfstandig wonen en die ondersteuning behoeven in de vorm van beschikbare uren en/of geformuleerde doelen (resultaat) op basis van een toekenningsbeschikking:
- individuele begeleiding en groepsbegeleiding (incl. PGB's);
- huishoudelijke ondersteuning;
- respijtzorg ten behoeve van mantelzorgers;
- individueel vervoer;
- financiële tegemoetkoming voor personen met een fysieke, een psychische of psychosociale beperking in bepaalde daarmee verband houdende extra kosten;
- schuldhulpverlening.
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Speerpunt | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Verlengde jeugdzorg | De continuïteit van zorg en ondersteuning bevorderen, met telkens een goede afweging tussen lichte en zware zorg. Waarbij een passend zorgaanbod voor jongvolwassenen wordt gerealiseerd. | |
WMO Huishoudelijke Ondersteuning | Zorgen voor individuele maatwerkvoorzieningen voor inwoners die ondersteuning nodig hebben bij huishouding en vervoer. In 2018 wordt het aanbod van huishoudelijke ondersteuning doorontwikkeld. |
Toelichting per speerpunt
Verlengde jeugdzorg
In de dagelijkse praktijk wordt maatwerk gerealiseerd. Waar noodzakelijk is een indicatie voor verlengde jeugdzorg afgegeven. Wel wordt er scherp op gelet of de 18 + jongeren mogelijk onder een andere wet vallen, zoals de WLZ. Dit laatste geldt vooral voor jeugdigen in Schakenbosch. De eerste stappen zijn gezet om met aanbieders te komen tot een doorgaande lijn van zorg 18- / 18+. Er is met Jeugdformaat een contract gesloten die dat mogelijk maakt. |
WMO Huishoudelijke Ondersteuning
Vanwege de invoering van het abonnementstarief en een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep inzake het indiceren op resultaat, is de doorontwikkeling huishoudelijke ondersteuning aangehouden. Ten aanzien van het abonnementstarief Wmo is duidelijk geworden wat het financieel risico is voor de gemeente en is dit ook in de meerjarenbegroting verwerkt. De uitspraak van de CRvB is geanalyseerd door VNG en VWS. De gemeente wacht het formele standpunt van deze partijen af. |
Verbonden partij(en)
Wat heeft het gekost?
Maatwerk dienstverlening 18+ | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 9.809 | -511 | 9.298 | 8.958 | 340 |
Baten | 830 | 220 | 1.050 | 1.001 | -49 |
Saldo van lasten en baten | -8.979 | -291 | -8.248 | -7.957 | 291 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten betreffen met name kosten voor huishoudelijke ondersteuning, begeleiding (in groepsverband en individueel) en curatieve schuldhulpverlening. De baten betreffen de inkomensafhankelijke eigen bijdragen die cliënten betalen bij het afnemen van WMO diensten.