De gemeente heeft als taak om jeugdigen waar nodig hulp te bieden zodat zij veilig en gezond op kunnen groeien. Deze ondersteuning vindt zoveel mogelijk in de thuissituatie plaats en kan zowel gericht zijn op de jeugdige zelf als op de ouder(s). Gemeente en zorgaanbieders werken daartoe resultaatgericht en efficiënt (samen) via het principe ‘1 huishouden, 1 plan, 1 regisseur’. De ambitie van de gemeente is om een beweging op gang te brengen van zware naar lichtere zorg (preventie en afschaling). Het preventiekader jeugd geeft hieraan een impuls.
Tot dit taakveld behoren vormen van jeugdhulp die door de gemeente als individuele (niet vrij toegankelijke) voorziening worden aangemerkt waaronder begrepen:
- ambulante begeleiding en dagbesteding;
- jeugd- en opvoedhulp;
- jeugd-GGZ;
- vervoer (18-);
- persoonlijke verzorging en kortdurend verblijf.
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Speerpunt | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Vroegsignalering | Vroege signalering van opgroei- en opvoedingsproblemen, psychische problemen en stoornissen waarmee problemen vroegtijdig worden opgepakt. | |
Hulpaanbod Jeugd | Een effectief hulpaanbod waarbij het probleemoplossend vermogen wordt versterkt en kinderen zoveel mogelijk opgroeien in een gezinssituatie (bij de ouder(s)/opvoeders). Er wordt o.a. ingezet op praktijkondersteuners bij huisartsen en er vindt in 2019 een nieuwe aanbesteding plaats voor de jeugdhulp voor 2019 en verder. | |
Ontschotten en resultaatgericht werken jeugdzorg | Ontschotten en resultaatgericht werken, waar mogelijk volgens de principes van 'één huishouden, één plan, één regisseur'. In 2018 wordt de jeugdhulp voor 2019 en verder aanbesteed. | |
Kwaliteitseisen gecontracteerde zorg | Afspraken maken met gecontracteerde aanbieders over kwaliteitseisen. In 2018 wordt de jeugdhulp voor 2019 en verder aanbesteed. |
Toelichting per speerpunt
Vroegsignalering
In 2018 is ingezet op het uitwisselen van kennis over signalen van mogelijke opvoed- en opgroeivragen/problemen. Iedere organisatie heeft zijn eigen expertise en het is de kunst deze expertise breed te gebruiken. Dit is gedaan in de community “(Op)tijd voor jeugd” maar ook informeel en onderling. Een voorbeeld hiervan is het project “Er op af” waarbij in wordt gegaan op de achterliggende problematiek bij schoolverzuim. De meeste voorkomende problemen zijn: motivatieproblemen, psychische problematiek en problemen in de thuissituatie. Er is een duidelijke afname van het verzuim in een groot deel van de trajecten te zien.” |
Hulpaanbod Jeugd
Met de huisartsen is intensief overleg gevoerd over de inzet van een praktijk ondersteuner GGZ (POH-er GGZ) in huisartsenpraktijken. Per januari 2019 worden de eerste POH-ers ingezet. |
Ontschotten en resultaatgericht werken jeugdzorg
De contracten jeugdhulp zijn in 2018 met een jaar verlengd voor 2019. Het aanbestedingsproces jeugdhulp 2020-2024 is gestart. |
Kwaliteitseisen gecontracteerde zorg
De contracten jeugdhulp zijn in 2018 met een jaar verlengd voor 2019. Het aanbestedingsproces jeugdhulp 2020-2024 is gestart. |
Verbonden partij(en)
Inkoopbureau H-10 |
---|
Doelstelling |
Het Inkoopbureau behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van uitvoering van inkooptaken binnen het sociaal domein, zoals gezamenlijke inkoop en contractering van Jeugdzorg. |
Ontwikkelingen |
In 2019 wordt besloten of en op welke wijze de gemeenschappelijke regeling H10 Inkoopbureau wordt voortgezet.
Wat heeft het gekost?
Maatwerk dienstverlening 18- | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 12.577 | 2.818 | 15.395 | 17.495 | -2.100 |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van lasten en baten | -12.577 | 2.818 | -15.395 | -17.495 | -2.100 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten betreffen hoofdzakelijk de kosten die de gemeente voor deze voorzieningen maakt (in natura en PGB's). Deze jeugdhulp wordt grotendeels ingekocht door het regionaal inkoopbureau H10.