Jaarstukken 2018

7. Volksgezondheid en milieu

7.3 Afval

Tot dit taakveld behoren de taken, die het belang van de bescherming van het milieu, met inbegrip van een doelmatig afvalstoffenbeheer, dienen. Het belang daarvan neemt toe omdat tegenwoordig anders naar afval wordt gekeken dan in het verleden. Afval wordt steeds meer benaderd als grondstof. In een meer circulaire economie is afval van waarde. Dat betekent duurzaam omgaan met natuurlijke hulpbronnen, zuiniger zijn op grondstoffen, voorwerpen langer en opnieuw gebruik. Afvalscheiding en de wijze van inzameling zijn daarbij van wezenlijk belang. De gemeente werkt mee aan het Programma 'Van Afval Naar Grondstof' (VANG) om te komen tot een vermindering van het restafval. De doelstelling daarbij is per persoon per jaar maximaal 100 kg restafval per inwoner en minimaal 75% afvalscheiding in 2020.

Wat hebben wij daarvoor gedaan?

Speerpunt

Omschrijving

Status

Grip op grondstoffen / Omgekeerd inzamelen

Het 'omgekeerd inzamelen' wordt vanaf 2017 in een periode van vijf jaar gefaseerd ingevoerd in de gemeente. Papier, GFT en plastic worden huis-aan-huis opgehaald. Voor restafval komen ondergrondse containers in de buurt. Avalex evalueert hoe de invoering verloopt.

Toelichting per speerpunt

Grip op grondstoffen / Omgekeerd inzamelen

In december 2018 heeft de gemeenteraad besloten tot een pakket van maatregelen: wekelijks inzamelen minicontainers, temporiseren van omgekeerd inzamelen, aanvullingen op de milieustraat, extra schoonmaakrondes door het Cleanteam en preventieve maatregelen om bijplaatsingen te voorkomen.

Verbonden partij(en)

Gemeenschappelijke regeling Avalex

Doelstelling

Door een regionale organisatie van de afvalinzameling wil de gemeente schaalvoordelen behalen. De afvalinzameling is gericht op het inzamelen van grondstoffen. Dit betekent dat inwoners afval zoveel mogelijk gescheiden aanbieden.

Ontwikkelingen

Vanaf 15 februari 2018 is een nieuwe GR van toepassing op Avalex in de vorm van een bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO). Achtergrond van deze wijziging is de wens om de bestaande bestuursvorm te repareren en optimaliseren. De bestaande bestuursvorm voldeed namelijk niet meer aan de wettelijke vereisten, zoals vastgelegd in de Wet op de Gemeenschappelijke Regeling. Daarnaast was er de wens om een betere scheiding aan te brengen tussen opdrachtgever- en eigenaarschap. Hiermee is helderheid ontstaan over de rollen en de rolscheiding tussen colleges en gemeenteraden. De nieuwe bestuursvorm betekent dat raadsleden geen zitting meer nemen in het bestuur.  Ook heeft de nieuwe BVO één bestuur in plaats van het huidige Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur. Hierdoor wordt de aansturing en besluitvorming vereenvoudigd. De BVO is een vorm binnen de GR, Avalex blijft in deze wijziging een GR. Voorts is Avalex in 2018 van start gegaan met de implementatie van nieuwe mogelijkheden om zoveel mogelijk afval van elkaar te scheiden, zodat het hergebruikt kan worden. Hierbij is rekening gehouden met een gezonde mix tussen prijs en kwaliteit. Om dit te realiseren zijn er extra containers geplaatst en is Avalex gemoderniseerd met nieuwe systemen en schone vuilniswagens. Verder onderzoekt Avalex mogelijkheden om vuilniswagens in te zetten om kliko's mechanisch op te pakken.

Wat heeft het gekost?

Afval

Primitieve begroting
2018

Begrotings-
wijzigingen
2018

Begroting
na wijziging
2018

Realisatie
2018

Verschil
2018

Lasten

8.164

625

8.789

8.724

65

Baten

11.091

628

11.719

11.781

62

Bedragen x € 1.000

De baten betreffen de inkomsten uit de afvalstoffenheffing. De lasten hebben betrekking op (een deel van) de kosten die worden gemaakt voor de afvalinzameling en de gemeentelijke kosten voor het project 'omgekeerd inzamelen'.

De overige kosten van afvalinzameling en -verwerking betreffen straatvegen, kwijtscheldingen, overhead en BTW, die op andere taakvelden verantwoord zijn. Het totaal van deze kosten wordt doorberekend in de afvalstoffenheffing. De kostendekkend van de afvalstoffenheffing voor 2018 bedraagt 99,6%. Zie paragraaf lokale heffingen voor een toelichting op de kostendekkendheid.