Jaarstukken 2018

1. Veiligheid

1.2 Openbare orde en veiligheid

Tot dit taakveld behoren alle gemeentelijke taken op het gebied van de openbare orde en veiligheid. Hieronder vallen het opstellen en de uitvoering van het integrale veiligheidsplan, het opstellen van de Algemeen Plaatselijke Verordening, de vergunningverlening op grond van de APV, Drank en Horeca en overige bijzondere wetten, het toezicht en handhaving hierop en de (bestuurlijke) aanpak van de georganiseerde criminaliteit.

Wat hebben wij daarvoor gedaan?

De inzet op het gebied van openbare orde en veiligheid is heel divers geweest. Vanuit de regiefunctie  zijn tezamen met ketenpartners activiteiten georganiseerd en gefaciliteerd op het gebied van veiligheid. Voorbeelden hiervan zijn het ondersteunen en faciliteren van buurtpreventieteams en het verzorgen van de cofinanciering van inbraakwerende voorzieningen in woningbouwcorporatiebezit. In het vergunningsverleningstraject is aan de voorzijde overlegd met organisatoren van evenementen, om die veilig te laten verlopen en om bij calamiteiten adequaat in te kunnen grijpen.
Waar nodig zijn ook repressieve maatregelen genomen. In de uitvoering van het Damoclesbeleid zijn gebouwen/woningen waarin hennepplantages werden aangetroffen gesloten. Verder zijn o.a. maatregelen genomen tegen illegale prostitutie en zijn gebiedsverboden opgelegd aan overlastgevende jeugd. In 2018 is ook de bestuurlijke boete ingezet als handhavingsinstrument op de naleving van de Drank- en horecawet.
In de voorbereiding op de jaarwisseling is afgestemd met verschillende ketenpartners. Enerzijds om in preventieve zin de maatregelen te treffen, die nodig zijn om de jaarwisseling een mooi feest te laten zijn en aan de andere kant om rondom de jaarwisseling effectief te kunnen optreden bij eventuele ordeverstoringen. Mede hierdoor is de schade van de jaarwisseling 2018/2019 lager dan in voorgaande jaren.

Speerpunt

Omschrijving

Status

Woninginbraken

De gemeente wil dat het aantal woninginbraken niet hoger is dan 380 per jaar.

Jeugdoverlast en -criminaliteit

De gemeente streeft naar een maximaal aantal meldingen van jeugdoverlast van 600 per jaar. In de gemeente zijn geen criminele jeugdgroepen.

Buurtpreventie

Inwoners dragen bij aan het bevorderen van de veiligheid in hun eigen wijk. Daartoe ondersteunt de gemeente buurtpreventieteams.

Radicalisering

De gemeente wil voorkomen dat mensen radicaliseren, door te interveniëren bij signalen van radicalisering.

Veiligheid ouderen

De gemeente wil dat ouderen zich veilig voelen en ook veilig zijn binnen de gemeente.

Toelichting per speerpunt

Woninginbraken

Het aantal woninginbraken bedraagt 180 [bron tabellenboek politie, januari 2019]. De activiteiten zijn conform het plan van aanpak uitgevoerd, o.a. zijn bijeenkomsten met bewoners georganiseerd en is er uitvoering gegeven aan het donkere dagenoffensief.

Jeugdoverlast en -criminaliteit

Het aantal meldingen jeugdoverlast bedraagt 561 [bron tabellenboek politie, januari 2019]. In 2019 zal er opnieuw een analyse worden opgemaakt van de jeugdgroepen binnen onze gemeente.

Buurtpreventie

Alle buurtpreventieteams hebben zich ingezet voor de veiligheid in de eigen wijk. De buurtpreventieteams worden ondersteund door een Buitengewoon opsporingsambtenaar en een wijkagent. Daarnaast zijn er themabijeenkomsten georganiseerd onder andere over de wijkatlas en woninginbraken. Bovendien kunnen de buurtpreventieteams via de app "Apptimize" snel en eenvoudig meldingen doorgeven.

Radicalisering

Door signalen van radicalisering vroeg te onderkennen en tijdig in te grijpen wil de gemeente radicalisering voorkomen. In 2018 is er intentsief contact geweest met het Veiligheidshuis en omringende gemeenten om informatie/kennis te delen en plannen van aanpak gezamenlijk op te stellen.

Veiligheid ouderen

De geplande activiteiten zijn conform het plan van aanpak uitgevoerd, Onder andere is aandacht besteed aan het weerbaar maken van met name ouderen boven de 75 tegen o.a. babbeltrucs. Verder is gewerkt aan een preventieaanpak tegen o.a. woningbranden bij ouderen. Ook is gewerkt aan een communicatiestrategie naar ouderen inclusief hun netwerk.

Verbonden partij(en)

Wat heeft het gekost?

Openbare orde en veiligheid

Primitieve begroting
2018

Begrotings-
wijzigingen
2018

Begroting
na wijziging
2018

Realisatie
2018

Verschil
2018

Lasten

2.002

-11

1.992

1.890

102

Baten

48

-30

18

25

6

Bedragen x € 1.000

De lasten betreffen personele lasten en de kosten voor het uitvoeren van het integrale veiligheidsplan.