Vaste activa
Materiële vaste activa
De materiële vaste activa zijn investeringen in duurzame tastbare zaken en worden veelal langer dan 1 jaar gebruikt. Er wordt onderscheid gemaakt in investeringen met een economisch nut en investeringen met maatschappelijk nut. Daarnaast is een categorie opgenomen voor activa met economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing geheven kan worden zoals bijvoorbeeld riolering.
Investeringen met een economisch nut
Omschrijving | Boekwaarde | Investeringen | Desinveste-ringen | Afschrij-vingen | Bijdragen van derden | Boekwaarde |
---|---|---|---|---|---|---|
Gronden en terreinen | 1.862 | 117 | 0 | 74 | 0 | 1.905 |
Woonruimten | 64 | 0 | 0 | 3 | 0 | 62 |
Bedrijfsgebouwen | 101.199 | 6.048 | 322 | 3.941 | 0 | 102.983 |
Grond- weg- en waterbouwkundige werken | 20.985 | 5.744 | 0 | 817 | 374 | 25.538 |
Vervoermiddelen | 832 | 168 | 0 | 275 | 0 | 725 |
Machines, apparatuur en installaties | 4.071 | 1.409 | 0 | 1.155 | 0 | 4.326 |
Overige materiele vaste activa | 2.281 | 282 | 0 | 245 | 0 | 2.318 |
Totaal | 131.294 | 13.768 | 322 | 6.510 | 374 | 137.856 |
bedragen x € 1.000 |
De belangrijkste (vermeerderingen op) investeringen betreffen:
Bedrijfsgebouwen
Dit jaar is circa € 6,04 mln. geïnvesteerd in bedrijfsgebouwen. De belangrijkste investeringen zijn nieuwbouw scholen (€ 5,63 mln.), een integraal kindcentra (€ 0,37 mln.) en concentratie gemeentelijke dienstverlening (€ 0,04 mln.).
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken
In 2018 hebben hoofdzakelijk de volgende investeringen plaatsgevonden: diverse werkzaamheden project Rietvink, Bereikbaar Stompwijk, fietsverbinding Sterroute en vervanging kunstgrasvelden van sportpark Kastelenring, sportpark Meerhorst en sportpark Duivesteijn.
Er zijn bijdragen van derden ontvangen voor het project De Rietvink, Kastelenring Spoorzonepark en fietsverbinding Sterroute.
Vervoersmiddelen
In 2018 zijn twee gemeentelijke bedrijfsvoertuigen ten behoeve van de buitendienst vervangen.
Machines, apparatuur en installaties
In het kader van het project de moderne overheid is in 2018 voor een bedrag van circa € 0,39 mln. geïnvesteerd in de aanschaf en vervanging van automatiseringsapparatuur. Tevens is er voor een bedrag van circa € 0,93 mln. geïnvesteerd in de vervanging van mobiele telefonie, tablets en server hardware.
Overige materiële vaste activa
In 2018 is een bedrag van circa € 0,28 mln. geïnvesteerd in project Nieuwbouw Maartens / Novumhal.
Investeringen met economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven
Omschrijving | Boekwaarde | Investeringen | Desinveste-ringen | Afschrij-vingen | Bijdragen van derden | Boekwaarde |
---|---|---|---|---|---|---|
Investeringen in riolering | 48.503 | 6.728 | 0 | 1.483 | - | 53.747 |
Investeringen in afvalverwijdering | 760 | 0 | 0 | 62 | - | 698 |
Totaal | 49.263 | 6.728 | 0 | 1.545 | 0 | 54.445 |
bedragen x € 1.000 |
De belangrijkste (vermeerderingen op) investeringen in 2018 betreffen het vervangen van rioleringen en rioolinstallaties; onder andere de projecten van Deventerlaan, De Rietvink, Strabolaan en rioolgemaal van Ruysdaellaan.
Investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut
Omschrijving | Boekwaarde | Investeringen | Desinveste-ringen | Afschrij-vingen | Bijdragen van derden | Boekwaarde |
---|---|---|---|---|---|---|
Gronden en terreinen | 65 | 0 | 0 | 65 | - | 0 |
Grond- weg- en waterbouwkundige werken | 8.229 | 4.182 | 0 | 443 | 1.276 | 10.691 |
Overige materiele vaste activa | 1.329 | 2.028 | 0 | 90 | 1.123 | 2.145 |
Totaal | 9.623 | 6.209 | 0 | 598 | 2.399 | 12.836 |
bedragen x € 1.000 |
De belangrijkste (vermeerderingen op) investeringen in 2018 betreffen:
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken
De investeringen van circa € 4,18 mln. hebben betrekking op de door de gemeente uitgevoerde civieltechnische werken aan wegen, groot onderhoud kunstwerken, voorzieningen openbare verlichting, verkeerslichten, waterspoorpark, groenvoorzieningen en speelplaatsen.
Daarnaast zijn bijdragen van derden ontvangen onder andere voor de aanleg van het Waterspoorpark Veen-en Binckhorstpolder en park ’t Loo.
Overige materiële vaste activa
In 2018 is voor € 0,96 mln. geïnvesteerd in de verlengde Velostrada, voor € 0,04 mln. in de fietsroute langs de Vliet en voor € 1,03 mln. in onder andere speelvoorzieningen en fietsenstallingen.
Financiële vaste activa
De specificatie van de financiële vaste activa is als volgt:
Financiële vaste activa | |||||
Omschrijving | Boekwaarde | Investeringen | Aflossingen | Afschrij-vingen | Boekwaarde |
Overige uitzettingen (met een rentetypische looptijd van een jaar en langer): | |||||
SVN (starters) leningen | 1.682 | 172 | 1.510 | ||
Overige vorderingen | 71 | 49 | 22 | ||
sub-totaal | 1.753 | 0 | 221 | 0 | 1.532 |
Kapitaalverstrekkingen: | |||||
Deelnemingen | 5.691 | 5.691 | |||
Overige langlopende geldleningen (u/g) | 37 | 5 | 32 | ||
Totaal | 7.482 | 0 | 227 | 0 | 7.256 |
bedragen x € 1.000 |
Overige uitzettingen (met een rentetypische looptijd van een jaar en langer)
SVN (starters)leningen
Het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVN) zet op voordracht van de gemeente leningen uit in de sector volkshuisvesting, de gemeente verstrekt door tussenkomst van het SVN de bedragen voor de leningen. Tussen het SVN en de gemeente bestaat daarvoor een rekening-courant verhouding, op deze rekening courant worden ontvangen rente en aflossingen op leningen bijgestort en komen verstrekte leningen in mindering.
De gemeente kan de gelden in rekening-courant opnemen of gebruiken voor nieuwe leningen. De rekening-courant heeft een rente-typische looptijd van minder dan één jaar (de rente kan dagelijks wijzigen), reden waarom de rekening-courant als liquide middel is opgenomen op de balans.
De totale stand van uitgezette leningen per 31 december 2018 is € 1,51 mln. In 2018 is voor een bedrag van € 0,17 mln. afgelost.
Overige vorderingen
De teruggave btw met betrekking tot het sportcomplex Westvliet wordt in 7 termijnen, van 2013 t/m 2019, van de belastingdienst terug ontvangen. In 2018 is op deze vordering in totaal € 49.000 ontvangen. Restant van de vordering bedraagt per 31 december 2018 € 22.000.
Kapitaalverstrekkingen
Deelnemingen
De specificatie van het onderdeel deelnemingen is als volgt:
Omschrijving | Boekwaarde | Boekwaarde |
---|---|---|
Aandelen NV Stedin | 4.667 | 4.667 |
Aandelen Eneco Groep | 0 | 0 |
Aandelen Dunea | 558 | 558 |
Aandelen NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | 461 | 461 |
Aandelen Coördinatie Afvalverwijdering Zuid-Holland (CAZH) | 5 | 5 |
Totaal | 5.691 | 5.691 |
bedragen x € 1.000 |
De gemeente is in bezit van 170.776 aandelen van Stedin Holding N.V. (voorheen Eneco Holding N.V.), 170.776 aandelen Eneco Groep (3,44% van het aandelenkapitaal), 229.985 aandelen Dunea en 203.190 aandelen N.V. Bank Nederlandse Gemeenten. De gemeente was tevens voor 25% medeaandeelhouder in een samenwerkingsverband in afvalverwerking genaamd Coördinatie Afvalverwerking Zuid-Holland. Dit samenwerkingsverband is opgeheven. De boekwaarde van genoemde aandelen is gebaseerd op de oorspronkelijke verkrijgingswaarde.
Op 31 januari 2017 is Eneco Holding N.V. gesplitst in Eneco Groep (het energiebedrijf) en Stedin Groep (de netwerkgroep met de netbeheerder). Dit is gerealiseerd door alle aandelen die door Eneco Holding N.V. werden gehouden in het energiebedrijf als dividend in natura uit te keren aan de aandeelhouders van Eneco Holding N.V. De balanswaarde van de aandelen Eneco Groep is daarom nihil. Op 31 januari 2017 heeft -na splitsing- een naamswijziging plaatsgevonden van Eneco Holding N.V. naar Stedin Holding N.V. De balanswaarde van Stedin Holding N.V. is gelijk aan de balanswaarde van de voormalige Eneco Holding N.V.
De gemeente heeft het voornemen om de aandelen Eneco Groep (het energiebedrijf) af te stoten. Een grove indicatie van de verkoopopbrengst van de aandelen ligt naar verwachting tussen de € 80 miljoen en de € 100 miljoen. De boekwaarde van deze aandelen is nihil.
Overige langlopende leningen (u/g)
Dit betreffen hypothecaire geldleningen die aan personeel zijn verstrekt. Per ultimo 2018 staan drie geldleningen uit. De gemeente verstrekt sinds 2002 geen nieuwe hypothecaire geldleningen meer aan het eigen personeel.
Activa
Vlottende activa
Voorraden
Voor het berekenen van de balanswaarden van de voorraden worden op de (boek)waarden van de grondexploitaties de gevormde verliesvoorziening(en) in mindering gebracht. In het kort ziet het verloop van de balanswaarden van de voorraden er als volgt uit.
Voorraden | ||||||
Omschrijving | Boekwaarde | Verlies-voorziening | Balanswaarde | Boekwaarde | Verlies-voorziening | Balanswaarde |
Vlietvoorde | 35.600 | -5.863 | 29.737 | 37.653 | -4.179 | 33.474 |
Leidschendam centrum | 4.447 | - | 4.447 | 3.846 | - | 3.846 |
Klein Plaspoelpolder | 191 | -3.080 | -2.889 | 440 | -17 | 423 |
Rijnlandlaan | 0 | - | 0 | 131 | -243 | -113 |
Totaal | 40.239 | -8.943 | 31.296 | 42.071 | -4.439 | 37.631 |
bedragen x € 1.000 |
In 2018 is een nieuwe grondexploitatie gestart, namelijk Rijnlandlaan. Voor deze grondexploitatie wordt op basis van de 1e herziening 2019 een nadelig saldo verwacht van € 243.000. Hiervoor is een voorziening gevormd.
De in de balans opgenomen voorraden worden uitgesplitst naar de volgende categorieën:
Voorraden | ||
Omschrijving | Boekwaarde | Boekwaarde |
Grond- en hulpstoffen, gespecificeerd naar: | ||
Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie | 40.239 | 42.071 |
Totaal | 40.239 | 42.071 |
bedragen x € 1.000 |
Van de bouwgronden in exploitatie kan van het verloop van de boekwaarden in 2018 het volgende overzicht worden weergegeven.
Verloop van de boekwaarden bouwgronden in exploitatie | ||||||
Omschrijving | Boekwaarde | Investeringen | Opbrengsten | Boekwaarde | Voorziening verlieslatend complex | Balanswaarde |
Vlietvoorde | 35.600 | 2.160 | 107 | 37.653 | -4.179 | 33.474 |
Leidschendam centrum | 4.447 | 636 | 1.237 | 3.846 | 0 | 3.846 |
Klein Plaspoelpolder | 191 | 260 | 11 | 440 | -17 | 423 |
Rijnlandlaan | 0 | 131 | 0 | 131 | -243 | -113 |
Totaal | 40.239 | 3.187 | 1.355 | 42.071 | -4.439 | 37.631 |
bedragen x € 1.000 |
Geraamd eindresultaat grondexploitaties | |||||
Omschrijving | Boekwaarde | Geraamde nog te maken kosten | Geraamde nog te realiseren opbrengsten | Saldo nog te realiseren prijsstijging en rente | Geraamd eindresultaat eindwaarde) |
Vlietvoorde | 37.653 | 18.206 | 52.267 | 587 | 4.179 |
Leidschendam centrum | 3.846 | 0 | 3.846 | 0 | |
Klein Plaspoelpolder | 440 | 8.598 | 9.690 | 669 | 17 |
Rijnlandlaan | 131 | 1.154 | 1.085 | 43 | 243 |
Totaal | 42.071 | 27.958 | 66.888 | 1.299 | 4.439 |
bedragen x € 1.000 |
Het resultaat van de grondexploitatie is sterk afhankelijk van de te realiseren verkoopprijzen van het te realiseren woningbouwprogramma. Deze verkoopprijzen zijn geschat door externe deskundigen. Omdat de ingeschatte verkoopprijzen prognoses betreffen en op dit moment niet met zekerheid zijn vast te stellen, is een bandbreedte waarneembaar.
Vlietvoorde
Het resultaat van de grondexploitatie bedraagt op basis van de 1e herziening 2019 € 4,2 mln. nadelig op eindwaarde. Eind 2017 was het verlies berekend op € 5,9 mln. Op de grondexploitatie is een risicoanalyse uitgevoerd ter bepaling van het risicoprofiel. Het risicoprofiel is bepaald door middel van scenarioanalyses en berekend op € 2,3 mln. op eindwaarde.
Leidschendam centrum
De gemeente heeft een grondpositie in Leidschendam centrum. Uitgangspunt is dat de gemaakte kosten worden gedekt uit de grondverkopen in 2019 en 2020. Eind 2020 sluit deze grondexploitatie.
Klein Plaspoelpolder
Het berekende resultaat van de grondexploitatie Klein Plaspoelpolder bedraagt € 17.000 nadelig op 31 december 2021, de einddatum van het project. De gemeentelijke grondexploitatie betreft de deelgebieden 2, 3B en 4. De ontwikkeling is 'on hold’ gezet in afwachting van de resultaten naar het onderzoek bereikbaarheid Damcentrum. Het risicoprofiel is bepaald door middel van scenarioanalyses en berekend op € 3,8 mln. op eindwaarde.
Rijnlandlaan
Op 23 januari 2018 heeft de raad de grondexploitatie Rijnlandlaan geopend. De grondexploitatie kent op basis van de 1e herziening 2019 een nadelig saldo van € 243.000. De hoogte van het grondexploitatierisico is € 72.000.
In de paragraaf grondbeleid wordt dieper ingegaan op de toekomstige ontwikkelingen van de grondexploitaties. Hieronder volgt een verloop van de verliesvoorziening.
Verloop van de verliesvoorziening | |||||
Omschrijving | Boekwaarde | Vormen | Uitgaven | Vrijvallen | Boekwaarde |
Voorziening grondexploitatie Vlietvoorde | 5.863 | 0 | 0 | 1.683 | 4.179 |
Voorziening grondexploitatie Klein Plaspoelpolder | 3.080 | 334 | 0 | 3.398 | 17 |
Voorziening grondexploitatie Rijnlandlaan | 0 | 243 | 0 | 0 | 243 |
Totaal | 8.943 | 578 | - | 5.081 | 4.439 |
bedragen x € 1.000 |
Voorziening grondexploitatie Vlietvoorde
De verliesvoorziening voor de grondexploitatie Vlietvoorde per 31 december 2018 is gebaseerd op de 1e herziening van de grondexploitatie in 2019. De gemeente houdt bij het treffen van de voorziening rekening met de verwachte toekomstige rentelasten en prijsstijgingen en treft een voorziening op eindwaarde van € 4,2 mln.
Voorziening grondexploitatie Klein Plaspoelpolder
In september 2017 is deze grondexploitatie gestart. De verliesvoorziening voor de grondexploitatie Klein Plaspoelpolder per 31 december 2018 is gebaseerd op de 1e herziening van de grondexploitatie in 2019. De gemeente houdt bij het treffen van de voorziening rekening met de verwachte toekomstige rentelasten en prijsstijgingen en treft een voorziening op eindwaarde van € 17.000.
Voorziening grondexploitatie Rijnlandlaan
Deze grondexploitatie is in 2018 gestart. Op basis van de 1e herziening 2019 is het verlies becijferd op € 243.000. Dit verlies is gedekt ten laste van de algemene reserve vrij besteedbaar.
Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar:
De vorderingen zijn gewaardeerd tegen nominale waarden onder aftrek van de bedragen, die voorzien zijn voor oninbaarheid en worden als volgt gespecificeerd.
Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar | ||
Omschrijving | Boekwaarde | Boekwaarde |
Vorderingen op publiekrechtelijke lichamen | 3.820 | 5.615 |
Vorderingen Rijksbelastingen | 11.943 | 13.210 |
a. Totaal vorderingen openbare lichamen | 15.763 | 18.825 |
Uitzettingen in 's Rijks schatkist | 0 | 2.000 |
b. Totaal uitzettingen in 's Rijks schatkist | 0 | 2.000 |
Rekening-courantverhoudingen met niet-financiele instellingen | 2.511 | 2.715 |
c. Totaal rekening-courantverhoudingen | 2.511 | 2.715 |
Debiteuren algemeen (privaatrechtelijk) | 930 | 2.023 |
Debiteuren gemeentelijke belastingen | 1.380 | 1.700 |
Debiteuren Soza | 6.293 | 6.530 |
Betaalde waarborgsommen | 3 | 3 |
subtotaal debiteuren | 8.606 | 10.256 |
Af: voorziening voor oninbare debiteuren | -1.568 | -1.230 |
Af: terugbetaling i.v.m. 75% regeling BBZ/IOAW | -746 | -799 |
d. Totaal overige vorderingen | 6.292 | 8.227 |
Totaal uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar | 24.566 | 31.767 |
bedragen x € 1.000 |
Vorderingen Rijksbelastingen
Deze post heeft hoofdzakelijk betrekking op een vordering op het BTW-Compensatiefonds, die ultimo juni 2019 wordt ontvangen.
Uitzettingen in 's Rijks schatkist met rentetypische looptijd < 1 jaar
Onder deze post wordt het schatkistbankieren verantwoord. De gemeente is verplicht om een overtollig banksaldo bij het Rijk te plaatsen, rekening houdend met het drempelbedrag.
Per balansdata 2017 waren er geen gelden uitgezet bij het Rijk, eind 2018 was € 2 miljoen gestort. In onderstaande tabel is aangegeven welk bedrag de gemeente op de bankrekening had en welk drempelbedrag in acht genomen moet worden. Voor de bepaling van het bedrag dat de gemeente op dag-basis gemiddeld als banksaldo aanhoudt, wordt een negatief banksaldo niet meegerekend. Het eerste halfjaar 2018 is de norm van schatkistbankieren overschreden.
Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren 2018 | |||||
---|---|---|---|---|---|
(1) | Drempelbedrag | 1.478 | |||
Kwartaal 1 | Kwartaal 2 | Kwartaal 3 | Kwartaal 4 | ||
(2) | Kwartaalcijfer op dag-basis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | 1.719 | 1.618 | 767 | 1.327 |
(3a) = (1) > (2) | Ruimte onder het drempelbedrag | 711 | 150 | ||
(3b) = (2) > 1 | Overschrijding van het drempelbedrag | 241 | 140 | ||
(bedragen x € 1.000) |
Rekening-courantverhoudingen
Rekening-courant bestaat uit het direct opvraagbare rekening-courant saldo met het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederland (SVN) ad € 2,7 mln.
Debiteuren
De stand van de debiteuren betreft een momentopname. Sturing op invordering en debiteurenstanden is een continue proces binnen de gemeente en zal ook de komende jaren onder de aandacht blijven.
In onderstaande tabel is de stand en het verloop van de voorziening voor dubieuze debiteuren weergegeven.
Voorzieningen voor dubieuze debiteuren | ||||
Omschrijving | Stand per | Toevoe-gingen | Vermin-deringen | Stand per |
Dubieuze debiteuren privaatrechtelijk en belastingen | 441 | 227 | 210 | 458 |
Dubieuze debiteuren sociale zaken | 1.128 | 356 | 772 | |
Totaal | 1.568 | 227 | 566 | 1.230 |
bedragen x € 1.000 |
In 2018 is voor een totaal bedrag van € 420.000 oninbaar verklaard.
Op grond van de 75% regeling bij de BBZ is een aanpassing op de debiteurenpositie doorgevoerd. Het totaal van de terugbetalingsverplichting BBZ is ultimo 2018 € 799.000.
Liquide middelen
De liquide middelen bestaan uit kas- en banksaldi(tegoed). Het tegoed bij de ING-bank bedraagt per 31 december 2018 € 11.360. Het saldo bij de Bank Nederlandse Gemeenten bedraagt per 31 december 2018 € 1,747 mln. Het krediet op de rekening-courant van de BNG bedraagt € 16 mln. dit bestaat uit een kredietlimiet van € 10 mln. en een intra-dag limiet van € 6 mln.
Overlopende activa
Onder de overlopende activa zijn opgenomen de door de gemeente nog te ontvangen c.q. vooruitbetaalde bedragen.
Overlopende activa | ||
Omschrijving | Boekwaarde | Boekwaarde |
Overige nog te ontvangen bedragen, en de vooruitbetaalde bedragen die ten laste van volgende begrotingsjaren komen | 15.044 | 12.057 |
Totaal overlopende activa | 15.044 | 12.057 |
bedragen x € 1.000 |
De belangrijkste posten die vallen onder de overlopende activa zijn onder andere:
- nog te ontvangen bijdragen van het Rijk - Vangnetregeling BUIG ad € 1,8 mln.
- nog te ontvangen exploitatietekort DSW van € 0,4 mln.
- vooruitbetaalde post aan diverse zorgaanbieders jeugdzorg in natura van in totaal € 1,6 mln.
- vooruitbetaalde post aan Avalex in verband met de DVO bijdrage van € 2,0 mln.
- vooruitbetaalde post Dienstverlening ICT aan gemeente Westland van € 0,3 mln.
- gemeentelijke bijdrage Veiligheidsregio Haaglanden van € 2,9 mln.
- gemeentelijke bijdrage omgevingsdienst Haaglanden van € 0,4 mln.
Passiva
Vaste passiva
Eigen vermogen
Reserves
Reserves worden onderscheiden in algemene reserves en bestemmingsreserves.
Het verloop van de reserves is in 2018 als volgt:
Verloop van de Reserves | ||||||
Omschrijving | Stand per | Resultaat- bestemming voorgaand boekjaar | Toevoegingen | Onttrekkingen | Stand per | |
Algemene reserves | ||||||
1 | Algemene reserve met bufferfunctie | 9.964 | 833 | - | 10.797 | |
2 | Algemene reserve vrij besteedbaar | 51.338 | -1.235 | 2.358 | 4.622 | 47.839 |
Totaal algemene reserves | 61.302 | -1.235 | 3.191 | 4.622 | 58.636 | |
Bestemmingsreserves | ||||||
3 | Reserve stedelijke vernieuwing | 352 | - | 155 | 197 | |
4 | Reserve dekking afschrijvingslasten | 8.825 | 50 | 604 | 8.272 | |
5 | Reserve herwaardering activa | 6.050 | - | 450 | 5.600 | |
6 | Reserve bereikbaar Stompwijk | 23.689 | 700 | 78 | 24.310 | |
7 | Reserve incidenteel nieuw beleid 2015-2018 | 875 | - | 875 | - | |
8 | Reserve incidentele kosten 2016-2018 | 803 | - | 803 | - | |
9 | Reserve Rietvink | 4.297 | - | 22 | 4.275 | |
10 | Reserve Verevening soc. woningbouw | - | - | |||
Totaal bestemmingsreserves | 44.891 | 0 | 750 | 2.988 | 42.654 | |
Gerealiseerd resultaat 2017 | -1.235 | 1.235 | 0 | |||
Gerealiseerd resultaat 2018 | 1.314 | -1.314 | ||||
Totaal | 104.958 | 0 | 3.941 | 8.923 | 99.976 | |
bedragen x € 1.000 |
Het eigen vermogen is in 2018 met € 5 mln. afgenomen. Onderstaand wordt puntsgewijs ingegaan op enkele belangrijke mutaties in de reserves.
Algemene reserves
- De algemene reserve met bufferfunctie is bestemd voor het opvangen van financiële gevolgen van calamiteiten en risico’s (exclusief die van grondexploitaties). De reserve vormt een belangrijk deel van de weerstandscapaciteit.
- De algemene reserve vrij besteedbaar kan de gemeenteraad vrij aanwenden. De reserve is echter ook een belangrijke component van het weerstandsvermogen.
In 2018 is het negatieve jaarrekening resultaat 2017 van € 1,24 mln. onttrokken aan de reserve. Daarnaast is een totaal bedrag gestort van € 2,36 miljoen; dit betreft onder andere de vrijval van een deel van de verliesvoorziening van de grondexploitatie Vlietvoorde van € 1,7 mln. en de bijdrage van de provincie Zuid-Holland van € 0,6 mln. in verband met de afkoop van het onderhoud van de aan de gemeente overgedragen provinciale weg N447.
De belangrijkste onttrekkingen ten laste van deze reserve zijn gebruikt voor het aanpassen van de verliesvoorzieningen van de grondexploitaties Klein Plaspoelpolder (€ 0,3 mln.) en Rijnlandlaan (€ 0,2 mln.) en de dekking van het tekort van de kadernota 2017-2020 en het nadelig saldo op de begroting 2017-2020 voor de jaarschijf 2018 (€ 1,7 mln.). Daarnaast is in totaal € 1,1 mln. aan de reserve onttrokken voor de dekking van diverse incidentele kosten zoals de implementatie van de omgevingswet, participatie en integratie statushouders, versterken aanpak dementie.
Bestemmingsreserves
- De reserve stedelijke vernieuwing is ingesteld voor de dekking van het stedelijk vernieuwingsprogramma 2010 – 2014. De provincie heeft toestemming gegeven om lopende projecten in de jaren daarna af te ronden. In 2018 is in totaal nog een bedrag van € 0,16 miljoen onttrokken aan de reserve voor diverse projecten zoals de Heuvel, de Venestraat en ‘het Huis’.
- De reserve dekking afschrijvingslasten is ingesteld voor de dekking van de afschrijvingslasten van (geactiveerde) investeringen, die in overeenstemming met de besluitvorming (gedeeltelijk) ten laste van eenmalige middelen komen. De onttrekkingen zijn gebaseerd op de werkelijke afschrijvingen van de betreffende investeringen. Een enkele investering wordt slechts gedeeltelijk gedekt uit de reserve, de dekking uit de reserve dekking afschrijvingslasten investeringen is dan naar verhouding. Voor de dekking van de afschrijvingen van de geïnvesteerde bedragen wordt € 0,6 miljoen onttrokken. De reserve zal in stand moeten blijven zolang er op deze investeringen afgeschreven zal worden. Dit zal nog geruime tijd zijn omdat er investeringen bij zitten waarvoor een afschrijvingstermijn van 40 jaar geldt. Ook is het mogelijk dat er nog nieuwe investeringen worden gedaan waarvan de dekking van de afschrijving ten laste van deze reserve moet komen. In 2018 is daarom een bedrag van € 0,05 miljoen gestort ter dekking van de toekomstige afschrijvingslasten van de investering kunstgrasveld Appelgaarde.
- De reserve herwaardering activa is ingesteld naar aanleiding van de stelwijziging afschrijving activa. De afschrijving van activa is omgezet van een lineaire naar een annuïtaire afschrijving. In 2018 is een bedrag van € 0,5 miljoen van de reserve vrijgevallen voor de dekking van kapitaallasten.
- De reserve bereikbaar Stompwijk is ingesteld voor de dekking van de afschrijving van het investeringsproject Bereikbaar Stompwijk. De reserve is gevoed vanuit de reserve inkomensfunctie (€ 17,6 miljoen) en de reserve verbindingsweg Stompwijk (€ 4,4 miljoen). Daarnaast is van 2015 t/m 2018 jaarlijks € 700.000 vanuit de exploitatie gestort in deze reserve. Het totale project betreft de reconstructie van de Stompwijkseweg, herinrichting van de Dr. van Noortstraat en de aanleg van een nieuwe verbindingsweg met een totale investering van € 29 miljoen. Een deel van de investering is in het verleden reeds afgeboekt, de verwachting is dat de reserve voldoende omvang zal hebben om het restant van de investering te kunnen dekken. In 2019 wordt het deelproject Stompwijkseweg financieel afgewikkeld en wordt een deel van deze reserve overgeheveld naar de reserve dekking afschrijvingslasten.
- De reserve incidenteel nieuw beleid 2015 – 2018 was ingesteld voor de dekking van de uitgaven van het incidentele nieuw beleid uit het coalitieakkoord. De totale kosten van het incidentele nieuwe beleid in de bestuursperiode 2015-2018 bedragen € 3,1 miljoen en zijn gedekt door het inzetten van middelen uit reserves, te weten de algemene reserve vrij besteedbaar voor € 2,9 miljoen en de reserve recessie voor € 0,2 miljoen. In 2018 is € 0,875 miljoen onttrokken voor incidenteel nieuw beleid. De reserve is per eind 2018 opgeheven.
- De reserve incidentele kosten 2016 – 2018 is ingesteld voor de dekking van verplichtingen die nog op de bij de Kadernota 2015 opgeheven bestemmingsreserve rusten. In 2018 is € 0,8 miljoen onttrokken aan de reserve. De reserve is per eind 2018 opgeheven.
- De reserve Rietvink is in 2016 ingesteld voor de dekking van de kosten van de reparatie van de verzakkingen in de Rietvink voor € 4,3 miljoen. Dit is ten laste gekomen van de Algemene reserve vrij besteedbaar.
- De reserve Verevening sociale woningbouw is eind 2017 door de gemeenteraad ingesteld om de bouw van sociale huurwoningen te stimuleren. Indien in woningbouwplannen in Leidschendam-Voorburg vanaf 1 januari 2018 minder dan 30% of geen sociale woningen in het woningbouwplan zijn opgenomen, is in principe een financiële bijdrage door de ontwikkelaar in het vereveningsfonds verplicht. Wanneer een ontwikkelaar op een bepaalde locatie meer sociale woningen zal realiseren, dan ontvangt de projectontwikkelaar een bijdrage per woning uit het fonds, mits het saldo van het fonds dit toelaat.
Vreemd vermogen
Voorzieningen
Voorzieningen worden onderscheiden in:
- Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico’s die op balansdatum onzeker zijn;
- Voorzieningen ter egalisering van kosten;
- Voorzieningen voor bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen waarvoor een heffing wordt geheven.
Het verloop van de voorzieningen is in 2018 als volgt:
Verloop van de Voorzieningen | ||||||
Omschrijving | Stand per | Toevoegingen | Aanwendingen | Vrijvallen | Stand per | |
Verplichtingen, verliezen en risico’s | ||||||
1 | Voorziening spaarverlof | 29 | 1 | 30 | - | |
2 | Voorziening pensioenen wethouders | 2.846 | 314 | 527 | 2.633 | |
3 | Voorziening backservice wethouder pensioenen | 663 | 60 | 723 | ||
4 | Voorziening zwerfafval | 29 | 91 | 97 | 24 | |
5 | Voorziening Klein Plaspoelpolder facilitair | - | 291 | 291 | ||
Totaal verplichtingen, verliezen en risico’s | 3.567 | 757 | 653 | - | 3.671 | |
Voorziening ter egalisering van kosten | ||||||
6 | Voorziening afkoopsommen grafonderhoud | 767 | 143 | 143 | 767 | |
7 | Voorziening groot onderhoud gemeentelijke gebouwen | 2.321 | 1.320 | 860 | 2.781 | |
8 | Voorziening nazorg Nieuwstraat | 21 | 58 | 52 | 26 | |
Totaal voorziening ter egalisering van kosten | 3.108 | 1.520 | 860 | 195 | 3.574 | |
Vz. voor bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen waarvoor een heffing wordt geheven | ||||||
9 | Voorziening riolering (art. 44.2) | 2.206 | 654 | 253 | 2.607 | |
10 | Voorziening afval (art. 44.2) | 220 | 204 | 424 | - | |
Vz. voor bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen waarvoor een heffing wordt geheven | 2.427 | 858 | 677 | - | 2.607 | |
Totaal | 9.102 | 3.134 | 2.190 | 195 | 9.851 |
Onderstaand wordt puntsgewijs ingegaan op enkele belangrijke mutaties in de voorzieningen:
Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico’s
- De voorziening spaarverlof was gevormd voor de verplichting tegenover medewerkers van de gemeente Leidschendam-Voorburg die verlofdagen hebben gespaard (spaarverlof) en deze in de toekomst kunnen opnemen. Deze regeling is geëindigd.
- De voorziening pensioenen wethouders is gevormd voor toekomstige pensioenverplichtingen aan gewezen wethouders, waarvan de pensioenaanspraak in eigen beheer wordt gehouden. De hoogte van de voorziening wordt jaarlijks bepaald aan de hand van actuariële berekeningen en is opgenomen tegen contante waarde. De berekeningen zijn gebaseerd op de actuele rekenrente en sterftetabel. Door uitgekeerde pensioenen in 2018 is de voorziening met een bedrag van € 527.000 afgenomen. Voor actualisering is een bedrag van € 314.000 toegevoegd.
- De Voorziening backservice wethouder pensioenen is ingesteld naar aanleiding van het afgelopen APPA-plan voor de wethouders. In het kader van de backservice verplichtingen is deze ondergebracht bij een verzekeraar onder de naam APPA-fonds (algemene pensioenwet politieke ambtsdragers). De hoogte van de voorziening heeft betrekking op het deel dat nog niet door het fonds is gedekt. De huidige stand van zaken van het benodigde beleggingstegoed en het opgebouwde beleggingstegoed is dat er een risico zou zijn. De hoogte van de voorziening was niet voldoende om dit risico op te vangen. Om die reden is een aanvullend bedrag van € 60.000 gestort in de voorziening.
- De voorziening zwerfafval is gevormd om een extra impuls te geven aan de gemeentelijke aanpak van zwerfafval. Jaarlijks ontvangt de gemeente van Nedvang een vergoeding voor extra aanpak van zwerfafval. In 2018 heeft de gemeente op basis van haar aanvraag goedkeuring ontvangen en is een vergoeding van € 91.000 in de voorziening gestort en is € 97.000 besteed.
- De V oorziening Klein Plaspoelpolder facilitair is gevormd naar aanleiding van de gebiedsontwikkeling Klein Plaspoelpolder waarbij een gedeelte van de plankosten gerelateerd aan de facilitaire deelgebieden vooralsnog niet kan worden verhaald. Op basis van de 1e herziening 2019 moet rekening gehouden worden met een verlies op de facilitaire deelgebieden van afgerond € 291.000 op eindwaarde.
Voorziening ter egalisering van kosten
- De voorziening afkoopsommen grafonderhoud is gevormd om de toekomstige lasten te dekken van onderhoudswerkzaamheden aan graven, waarvan de eigenaar de onderhoudsplicht heeft overgedragen aan de gemeente door het betalen van een afkoopsom. De in 2018 ontvangen afkoopsommen ad € 143.000 zijn in de voorziening gestort. Ter dekking van de kosten voor onderhoud aan de graven is een bedrag van € 143.000 vrijgevallen.
- De voorziening groot onderhoud gemeentelijke gebouwen is gevormd voor de toekomstige uitgaven voor groot onderhoud aan gemeentelijke gebouwen op basis van meerjarige onderhoudsprogramma’s (MOP’s). In 2018 is een bedrag van € 1,32 mln. in de voorziening gestort voor toekomstig groot onderhoud. In 2018 is ten laste van de voorziening € 0,86 mln. besteed aan onderhoud gebouwen.
- De voorziening nazorg Nieuwstraat is gevormd voor onder andere de kosten van nazorg van de vervuilde ondergrond van de voormalige gasfabriek aan de Nieuwstraat en de grondwatermonitor Klaverweide. In 2018 is de voorziening aangewend voor de dekking van de nazorgkosten voor een bedrag van € 52.000. Daarnaast is 50% van de toegekende provinciale bijdrage van € 58.000 voor dit nazorgproject aan de voorziening toegevoegd.
Voorziening voor bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen waarvoor een heffing wordt geheven
- De voorziening riolering (art. 44.2) is gevormd om in geval van nog niet uitgevoerd werk bij investeringen de onderbesteding op kapitaallasten te doteren aan de voorziening (artikel 44, lid 2 BBV). Deze voorziening kan worden aangewend ter dekking van toekomstige extra kapitaallasten of voor (toekomstige) tekorten op het product Riolering. In 2018 is een bedrag van € 654.000 toegevoegd als gevolg van enerzijds een voordeel op kapitaallasten (onderdeel rente) als gevolg van een verlaging van het gehanteerde renteomslagpercentage en anderzijds een voordeel op de riool-inkomsten en –uitgaven waarvoor via het riooltarief inkomsten zijn verworven. Daarnaast is een bedrag van € 253.000 onttrokken als gevolg van een nadeel op de kapitaallasten (onderdeel afschrijvingen) omdat de eerder genoemde verlaging van het renteomslagpercentage tot gevolg heeft dat bij het gehanteerde annuiteitensysteem, de afschrijvingslasten omhoog gaan.
- De voorziening afval (art. 44.2) is gevormd om in geval van onderbesteding op de geraamde afval-uitgaven, waarvoor via het afvalstoffentarief inkomsten zijn verworven, het resultaat tussen afval-inkomsten en –uitgaven in te storten of te onttrekken. In 2018 is een bedrag van € 204.000 in de voorziening gestort en betreft het aan de gemeente uitgekeerde rekeningresultaat 2017 van Avalex. In 2018 is de egalisatievoorziening afval aangewend ter dekking van de tekorten op het product Afval voor een bedrag van € 424.000.
Vaste schulden met een rentetypische looptijd van één jaar of langer:
Tot de vaste schulden behoren de opgenomen langlopende geldleningen met een oorspronkelijke looptijd van één jaar of langer. Het verloop en de opbouw van de langlopende schulden is als volgt:
Opgenomen langlopende geldleningen met een oorspronkelijke looptijd van één jaar of langer | ||||||
Omschrijving | Stand per | Vermeerde-ringen | Aflossingen | Vervroegde aflossingen | Overige verminderingen | Stand per |
Onderhandse leningen van binnenlandse banken | 107.008 | 65.000 | 39.152 | 132.856 | ||
Overige binnenlandse sectoren | 0 | 0 | ||||
VOF L’dam centrum | 4.421 | 601 | 3.820 | |||
Totaal | 111.429 | 65.000 | 39.753 | 0 | 0 | 136.676 |
bedragen x € 1.000 |
Onderhandse leningen van binnenlandse banken
In 2018 zijn twee nieuwe leningen aangetrokken. Eén lening van € 15 mln. met een looptijd tot 31 december 2019. De rente op deze lening is 0,03% negatief. En een lening van € 50 mln. met een looptijd tot 17 december 2038. De rente op deze lening is 1,2%. De in de tabel vermelde aflossingen betreffen reguliere aflossingen op annuïtaire leningen en de algehele aflossing van een fixe lening van € 37 mln.
De rentelast 2018 van de leningen bedraagt € 1.207.000.
VOF Leidschendam Centrum
De gemeente heeft gronden in het gebied Leidschendam Damcentrum verworven. De VOF Leidschendam Centrum (waar de gemeente voor 50% in deelneemt) heeft deze aankopen gefinancierd. Ook heeft de VOF in opdracht van de gemeente deze gronden gedeeltelijk bouwrijp gemaakt, ook deze uitgaven heeft de VOF voorgefinancierd. De voorfinancieringen door de VOF zijn een renteloze lening aan de gemeente. De gemeente lost deze lening af bij verkoop van de gronden aan de VOF.
Vlottende passiva
Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar:
Deze netto-vlottende schulden worden als volgt gespecificeerd:
Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar | ||
Omschrijving | Stand per | Stand per |
Overige kasgeldleningen | 0 | 15.000 |
a. Totaal overige kasgeldleningen | 0 | 15.000 |
Banksaldi | 9.131 | 0 |
b. Totaal banksaldi | 9.131 | 0 |
Crediteuren algemeen | 10.493 | 12.142 |
Kortlopende schulden aan publiekrechtelijke lichamen | 0 | 0 |
Overige kortlopende schulden | 2.979 | 2.969 |
c. Totaal kortlopende schulden | 13.472 | 15.111 |
Totaal | 22.603 | 30.111 |
bedragen x € 1.000 |
Overige kasgeldleningen
De stand van de aangetrokken kasgeldleningen per 31 december 2018 is € 15 mln. (ultimo 2017 € 0 mln.). Het betreft een kasgeldlening met een looptijd van17 december 2018 t/m 31 januari 2019 met een rente van 0,32% negatief.
Banksaldi
In 2017 was het banksaldo € 9,1 mln. negatief. In 2018 is het banksaldo positief en staat vermeld onder de liquide middelen (activakant).
Crediteuren algemeen / kortlopende schulden aan publiekrechtelijke lichamen
Deze post betreft de nog te betalen facturen per 31 december 2018. Voor crediteuren algemeen staat per 1 maart 2019 nog een bedrag open van € 16.000.
Overige kortlopende schulden
In deze post zijn de waarborgsommen van derden verantwoord voor € 28.000 en de nog af te dragen loonheffing over december 2018 van € 2,9 mln.
Overlopende passiva
Overlopende passiva | ||
Omschrijving | Stand per | Stand per |
Nog te betalen kosten | 16.504 | 13.886 |
Vooruit ontvangen overheidsbijdragen | 4.722 | 5.905 |
AF: terugbetaling i.v.m. 75% regeling BBZ/IOAW | -746 | -799 |
Totaal overlopende passiva | 20.480 | 18.993 |
bedragen x € 1.000 |
Dit betreffen de door de gemeente verschuldigde (€ 13,9 mln.) en vooruit ontvangen bedragen (€ 5,9 mln.).
Vooruit ontvangen overheidsbijdragen
Conform het BBV artikel 52a lid 1 wordt in de onderstaande tabel het verloop per uitkering met een specifiek bestedingsdoel weergegeven. De gemeente heeft van overheidsinstellingen bijdragen ontvangen voor de uitvoering van specifieke taken. Zolang de gemeente die taak nog niet (volledig) heeft uitgevoerd, blijft (een deel van) de ontvangen bijdrage als vooruit ontvangen verantwoord. Voor de vrijgevallen bedragen heeft de gemeente de corresponderende taak uitgevoerd.
Terugbetaling i.v.m. 75% regeling BBZ/IOAW
Op grond van de 75% regeling bij de BBZ is een aanpassing op de Nog te betalen kosten doorgevoerd.
Vooruitontvangen overheidsbijdragen | |||||
Omschrijving | Stand per | Toevoe- gingen | Lasten | Vrijgevallen bedragen | Stand per |
Onderwijsachterstandenbeleid | -36 | 668 | 693 | -62 | |
Geluidsanering Laan van NOI | 2.629 | 1.346 | 741 | 3.235 | |
Duin Horst en Weide | 1.245 | 1.198 | 18 | 2.425 | |
Duurzaam Veilig Project Steelaan | 40 | 40 | |||
Fietsroute Weigelia | 175 | 175 | |||
Fietsproject 501.0 Sterroute | 160 | 160 | 0 | ||
Waterpark ‘t Loo | 487 | 174 | 661 | 0 | |
Duurzaam Veilig project Rembrandtlaan | 23 | 23 | |||
Project doorontwikkeling nazorgaanpak | 0 | 20 | 20 | ||
Veilig wonen | 0 | 50 | 50 | ||
Totaal | 4.722 | 3.456 | 0 | 2.273 | 5.905 |
bedragen x € 1.000 |
Onderwijsachterstandenbeleid (OAB)
Doel van Onderwijsachterstandenbeleid is het ontwikkelen van beleid gericht op het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden van kinderen. Jaarlijks verstrekt het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen een subsidie, in 2018 is dit € 694.000 en in 2019 € 1.192.000.
Geluidsanering Laan van NOI
Doel van het project ‘Geluidsanering Laan van NOI’ is, het beperken van de geluidsbelasting vanwege de spoorlijn Den Haag-Leiden bij 274 woningen door de aanleg van raildempers en de bouw van twee geluidschermen en incidenteel aanvullende gevelmaatregelen. In het kader van de subsidieregeling Sanering Verkeerslawaai verstrekt het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een bedrag van € 5.638.500 en Haaglanden/MRDH een bedrag van € 69.234. Het project wordt uitgevoerd van 2018 t/m 2020. In 2019 worden de raildempers en schermen geplaatst en in 2020 worden gevelmaatregelen uitgevoerd.
Duin Horst en Weide
Doel van het project ‘Duin Horst en Weide’ is, het waarborgen van de landschappelijke, cultuurhistorische en ecologische authenticiteit van het gebied; het versterken van de vitaliteit en het vergroten van de beleefbaarheid in de Duin Horst & Weide. De 15 samenwerkende partners binnen de Landschapstafel Duin Horst & Weide hebben hiervoor een intentieverklaring ondertekend en daarmee hun gezamenlijke ambitie voor behoud en ontwikkeling vastgelegd. In het kader van de subsidieregeling "Gebiedsprogramma’s groen Zuid-Holland 2016" verstrekt de provincie Zuid-Holland € 2.400.000 subsidie. Het project wordt uitgevoerd van 2016 t/m 2022.
De Landschapstafel Duin Horst & Weide heeft besloten dat de gemeente Leidschendam-Voorburg namens de Landschapstafel als penvoerder (“penningmeester”) zal optreden richting provincie.
Duurzaam Veilig Project Steelaa n
Doel van het project ‘Duurzaam Veilig Project Steelaan’ is het bevorderen van het fiets- en openbaar vervoer gebruik en het verbeteren van de veiligheid. De fietspaden aan de Monseigneur van Steelaan worden dan middels het project verbreed en geasfalteerd. In het kader van de Subsidieverordening mobiliteitsfonds Haaglanden 2005 verstrekt de MRDH een vast subsidiebedrag van € 40.000. Het project wordt uitgevoerd van 2017 t/m 2019.
Fietsroute Weigelia
Doel van het VVP-project is het bevorderen van een veilige fietsverbinding als schakel in het netwerk hoofdfietsroutes door middel van een vrij liggend fietspad. Door de overgang van Stadsgewest Haaglanden naar de MRDH als subsidieverstrekker, is reeds vroegtijdig een voorschot van € 175.000 ontvangen. Het project wordt in 2019 en 2020 uitgevoerd.
Fietsproject 501.0 Sterroute
Doel van het project ‘Fietsproject 501.0 Sterroute’ is het uitbreiden van het fietsnetwerk in de provincie Zuid-Holland. In het project wordt er een fietsbrug aangelegd en het huidige fietspad wordt verbreed en geasfalteerd over een totale lengte van 900 meter. Dit fietspad is gelegen vanaf het kruispunt Nicolaas Beetslaan - Spinozalaan tot aan de Monseigneur van Steelaan te Voorburg.
In het kader van de Subsidieregeling mobiliteit Zuid-Holland 2017 verstrekt de provincie Zuid-Holland een subsidie van maximaal € 400.000. Het project wordt uitgevoerd van 2017 t/m 2019. Het verzoek tot subsidievaststelling is in het 1e kwartaal 2019 ingediend.
Waterpark ’t Loo
Doel van het project Waterpark ’t Loo is het realiseren van een waterrijk park, gericht op landschaps- en natuurbeleving en recreatie met ecologische waarden. Toename van de waterberging en verbetering van de waterkwaliteit door verbreding van de bestaande watergangen en de aanleg van nieuwe watergangen over de volledige lengte van het park. Het aanleggen van natuurvriendelijke oevers en het visualiseren van de cultuurhistorische waarden.
In het kader van de Subsidieregeling mobiliteit Zuid-Holland 2017 verstrekt de provincie Zuid-Holland een subsidie van € 1.140.000. Het project wordt uitgevoerd van 2017 t/m 2019.
Duurzaam Veilig project Rembrandtlaan
Doel van het project ‘Duurzaam Veilig project Rembrandtlaan’ is het verkeersveiliger inrichten van de Rembrandtlaan, door (1) het aanleggen van vrij liggende fietspaden op de Rembrandtlaan en (2) de Rembrandtlaan inrichten als een schoolzone met verhoogde fiets- en voetgangersoversteekplaatsen, drempels en bijhorende bebording. In het kader van de Subsidieverordening mobiliteitsfonds Haaglanden 2005 verstrekt de MRDH een vaste subsidie van € 46.500. Het project wordt uitgevoerd van 2017 t/m 2019.
Project doorontwikkeling nazorgaanpak
Het project richt zich op de re-integratie van justitiabelen binnen de gemeente Leidschendam-Voorburg. De vraagstukken binnen het project zien toe op de nazorg van deze groep. De focus wordt gelegd op twee actielijnen, te weten de persoonlijke aanpak in nazorgtrajecten en alternatieve maatregelen omtrent recidiverisico. De bijdrage wordt verstrekt door het Ministerie van Justitie en Veiligheid, Directoraat-Generaal Straffen en Beschermen, Directie Sanctietoepassing en Jeugd en is op 11 december 2018 toegekend. De totale bijdrage is € 100.000 en het project loopt tot en met 2020. In 2018 is een voorschot ontvangen van € 20.000.
Veilig wonen
Doel van het Project Veilig Wonen is een bijdragen te leveren aan sociale veiligheid in en rond woningen, wooncomplexen, buurten en wijken. Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen heeft in 2018 een subsidie verstrekt van € 50.000. Deze is nog niet besteed.