De gemeente wil aansluiten bij trends en ontwikkelingen op het gebied van de digitalisering van de gemeentelijke dienstverlening, het sociaal domein en de omgevingswet. Dit stelt steeds hogere eisen aan de kwaliteit van de gemeentelijke informatievoorziening en automatisering.
Om dit te bereiken zijn rondom informatievoorziening en automatisering in 2018 de volgende activiteiten uitgevoerd:
- Centrale opslag en ontsluiting van informatie: Er is afscheid genomen van één van de twee Document Management Systemen waardoor nu wordt gewerkt met één centraal geheugen. Binnen zowel het ruimtelijk als het sociaal domein zijn processen aangesloten op deze centrale opslag conform uitgangspunten van het zaakgericht werken. Hierdoor kan de eerste lijn beter inzicht geven aan onze inwoners over de voortgang van lopende zaken.
- Hergebruik van informatie: Met de ontsluiting van informatie vanuit de gemeentelijke systemen is afgelopen jaar een belangrijke stap gezet om meer grip te krijgen op de ontwikkelingen binnen de jeugdzorg. Ook zijn er andere bronnen, zoals het zaaksysteem ontsloten. De gemeente kan hierdoor kwalitatief goede managementinformatie met een druk op de knop beschikbaar stellen.
- Veiligheid van informatie: Het borgen van de informatieveiligheid is essentieel in de toenemende digitalisering. Om hier grip op te houden heeft de gemeente bijna alle koppelingen tussen systemen gecentraliseerd. Om de veiligheid van de informatiehuishouding te borgen is de gemeente gebruik gaan maken van gespecialiseerde software bescherming. Deze biedt bescherming bij eventuele bedreigingen van buitenaf. De veiligheid van informatie heeft de hoogste prioriteit.
- Kwaliteit van informatie: De gemeente levert veel van haar producten en diensten in de vorm van informatie. Door de samengestelde rapportages uit verschillende systemen wordt inzichtelijk welke informatie binnen processen opgeslagen wordt of zou moeten worden. Naar aanleiding van dit inzicht kan bijvoorbeeld bepaald worden dat een startdatum van verleende ondersteuning aan een inwoner verplicht geregistreerd moet worden. Dit heeft het afgelopen jaar geleid tot een kwaliteitsverbetering binnen meerdere processen in zowel het sociale als het ruimtelijke domein.