De gemeente ondersteunt indien nodig inwoners (tijdelijk) met een inkomensvoorziening op maat. De ondersteuning is gericht op het voorkómen van armoede en het realiseren van een financieel stabiele situatie voor de toekomst. Dit bevordert de financiële zelfredzaamheid en het zelfstandig functioneren. Ook is een financieel stabiele situatie vaak een basisvoorwaarde voor het succes van andere zorg en ondersteuningstrajecten.
Tot dit taakveld behoren alle inkomens- en bijstandsvoorzieningen:
- inkomensvoorzieningen en loonkostensubsidies op grond van de Participatiewet;
- gemeentelijk armoedebeleid: bijzondere bijstand, kwijtschelding gemeentelijke belastingen en heffingen, ooievaarspas.
Wat hebben wij daarvoor gedaan?
Speerpunt | Omschrijving | Status |
---|---|---|
Inkomensvoorzieningen | Inwoners die niet over de middelen beschikken om in de noodzakelijke kosten van het bestaan te voorzien, een (gemeentelijke) ondersteunende voorziening op maat verstrekken. Hiervoor wordt o.a. het in 2017 opgestelde beleid 'Schoolspullenpas' uitgevoerd.Naar aanleiding van armoedeonderzoeken, de sociale conferentie en landelijke ontwikkelingen wordt ook gekeken naar het aanscherpen van het minimabeleid zodat de middelen effectief besteed worden aan de doelgroep. | |
Vroegsignalering (financiële) ondersteuning | Vroegtijdig te signaleren of inwoners financiële ondersteuning nodig hebben en deze ondersteuning te bieden. | |
Informatie inkomensregelingen | Zorg dragen voor goede informatie over inkomensregelingen en een goede bewegwijzering naar organisaties zodat het bereik van voorzieningen toeneemt. |
Toelichting per speerpunt
Inkomensvoorzieningen
In 2018 is nieuw Minimabeleid opgesteld dat per 1 januari 2019 ingaat. In het beleid is gekozen voor een herverdeling van de beschikbare middelen zodat de regelingen beter aansluiten bij de persoonlijke situatie van de doelgroep. Ook in de Schoolspullenpas zijn kleine aanpassingen doorgevoerd. |
Vroegsignalering (financiële) ondersteuning
In 2018 heeft een startbijeenkomst plaatsgevonden met maatschappelijke partners over de inrichting van vroegsignalering. Er is besloten om de vroegsignalering betalingsachterstanden als opdracht mee te nemen in het plan van aanpak financiële zelfredzaamheid. Daarnaast is ervoor gekozen om nieuw te ontwikkelen wetgeving rondom privacy mee te nemen in dit plan. |
Informatie inkomensregelingen
De extra communicatie activiteiten in het kader van het Minimabeleid hebben geleid tot een vergroting van het gebruik van gemiddeld 7-10%. In ontwikkeling is een interactieve Sociale Kaart. Oplevering verwacht 1e kwartaal 2019. |
Verbonden partij(en)
Wat heeft het gekost?
Inkomensregelingen | Primitieve begroting | Begrotings- | Begroting | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 35.579 | 657 | 36.236 | 36.150 | 87 |
Baten | 29.259 | 454 | 29.713 | 29.561 | -152 |
Saldo van lasten en baten | -6.321 | 1.111 | -6.524 | -6.589 | -65 |
Bedragen x € 1.000 |
De lasten betreffen met name de kosten voor alle uitkeringen en de bijzondere bijstand inclusief armoedebestrijding (bijv. de schoolspullenpas). Daarnaast bevat dit taakveld de kwijtscheldingen van afval- en rioolheffingen. De baten betreffen met name de rijksinkomsten Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorzieningen Gemeenten (BUIG) en inkomsten uit andere gemeente voor de uitvoeringskosten van de werkorganisatie Duivenvoorde.